
Axel Hefer, CEO van Trivago, liet in een interview met het Duitse Wirtschaftswoche in zijn kaarten kijken. Daaruit blijkt dat hij de toekomst vrij somber inschat.
Trivago heeft dan wel het meest winstgevende kwartaal uit zijn geschiedenis achter de rug, toch ziet hij donkere wolken samenpakken voor de komende maanden. De CEO gaat er dan ook van uit dat de situatie voor de hele reisbranche komend voorjaar verslechtert.
Enerzijds ziet hij dat de reële inkomens dalen door inflatie. Velen moeten zelfs hun spaargeld gebruiken vanwege de hogere energieprijzen. Het komt er dus op neer dat er minder geld is om te reizen. Daarnaast zullen ook overnachtingen in 2023 – net als dit jaar – beduidend duurder zijn dan voor de crisis.
Ook zijn er volgens de topman veel klanten die hun vakantie minder goed ervaren hebben dan in de tijd voor Corona. Vertragingen in de trein en bij luchtvaartmaatschappijen en lange wachttijden op de luchthavens, evenals een slechtere service in de hotels als gevolg van personeelstekorten waren niet ongewoon. Deze combinatie van lagere reële inkomsten, hogere prijzen en lagere kwaliteit moet het volume raken, aldus Hefer. Klanten zullen minder en kortere reizen boeken. Voor veel bedrijven zal dit in het eerste kwartaal van 2023 al voelbaar zijn.
Voor Trivago zelf heeft dit ook iets positiefs. Hij verwacht dat reizigers nu meer tijd zullen besteden aan het vergelijken van prijzen en dat is de corebusiness van het bedrijf.
Toch zal deze crisis volgens hem velen in de sector treffen. Want als er minder klanten zijn, zijn er ook minder aanbetalingen. Vooral de eerste drie maanden van 2023 zullen voor velen moeilijk zijn. Maar de rest van het komende jaar zal ook een stuk zwakker zijn dan 2022, besluit CEO Axel Hefer.
foto@Shutterstock