
ABTO, de Association of Belgian Travel Organisers, heeft besloten om de rapportering van het driemaandelijks onderzoek naar de reisintenties van de Belgen te hernieuwen en uit te breiden. “Op die manier wil ABTO meer toegevoegde waarde bieden aan zijn leden, de geassocieerde leden en stakeholders uit de sector”, aldus Pierre Fivet van ABTO.
“De online-tool, exclusief voor de leden, en de driemaandelijkse onderzoeken i.s.m. met GfK blijven zoals voorheen maar voortaan maken we elk kwartaal ook 2 documenten beschikbaar voor onze leden en geassocieerde leden.” Het gaat om een vernieuwde samenvatting van 2 pagina’s en een ABTO analyse van de reisintenties.
Onderzoek Q1
In het onderzoek, verricht voor het eerste kwartaal van 2023, probeert ABTO in het hoofd te kijken van de (reis)consument die nog niet boekte, maar dat wel van plan is. Zijn definitieve keuzes kunnen nog worden beïnvloedt door externe factoren, dus ook door de reisindustrie zelf.
Volgens het ABTO-rapport over de reisintenties van de Belgen staat Frankrijk op plaats één wat de reisbestemming betreft, gevolgd door België (11%), Spanje (8,5%), Italië (5,5%), Nederland (4%) en Griekenland (3,7%). De maand juli blijft de favoriete periode om te reizen, gevolgd door de maand augustus (17%) en de maand september (16%). 23% van de respondenten heeft de intentie om lastminute (boeking minder dan 30 dagen voor vertrek) te boeken. In 2022 bedroeg dat percentage nog 24%, in 2021 27%.
40% van de respondenten heeft de intentie om met de auto op reis te gaan, gevolgd door het vliegtuig (39%), de trein (7%) en de bus (6%). Ten opzichte van vorig jaar gaat de trein er met een procent op vooruit, het vliegtuig boet 6% in voor wat de reisintentie voor 2023 betreft. Het voorziene maximale budget per persoon bedraagt gemiddeld 858 euro, net iets hoger dan in 2022 (827 euro).
Conclusies
ABTO deelt enkele interessante conclusies:
- Boekingsintenties tonen het “bucketlist”-syndroom na Covid-19 aan
- De markt voor pakketreizen leidt groei in vroege boekingen in 2023
- Bij pakketreizen is er een grotere intentie om online te boeken
- Grote marketing- en groeiopportuniteiten voor de reisbranche in bestemmingskeuze