
Traditioneel is de reishonger van de Chinezen tijdens de vijf dagen durende “Labor Day” vakantie een goede indicator van hoe daarna internationale reizen zullen hernemen. Door de specifieke, harde aanpak van de pandemie bleef de Chinese markt als allerlaatste wereldmarkt gesloten. Ook binnenlands reisverkeer werd tot een minimum beperkt, wat zo zijn gevolgen had voor de economie, maar ook voor de gemoedstoestand van de -nochtans traditioneel willens nillens trouw het overheid beleid volgende- Chinezen.
Het aantal passagiers op de eerste dag van China’s vijfdaagse Dag van de Arbeid steeg met 151,8% ten opzichte van dezelfde dag vorig jaar, meldde de staatsomroep CCTV zaterdag. Het aantal vliegtuig-, weg-, water- en treinreizen steeg tot 56,99 miljoen op de eerste dag van de vakantie die tot en met woensdag duurt, aldus dezelfde bron.
Tickets voor sommige populaire toeristische plaatsen in China waren tijdens de vakantie bijna uitverkocht. Tickets voor de Grote Muur in Beijing waren uitverkocht voor 1 en 2 mei. Tickets voor Shanghai Disney waren tot en met dinsdag uitverkocht en tickets voor Beijing’s Universal Park tot en met maandag, meldde China’s nationale radio op zaterdag.
Drie jaar lang legde China de strengste coronavirusbeperkingen ter wereld op, met afsluitingen en regelmatige massatests in naam van “nul Covid”. In december liet de regering deze regels abrupt varen toen de economie instortte, het virus zich op grote schaal verspreidde en in het hele land protesten uitbraken. Beijing heeft sindsdien verklaard dat het land openstaat voor de wereld en heeft geprobeerd buitenlandse zakenlieden en diplomaten over de streep te trekken.
China’s drie grootste luchtvaartmaatschappijen meldden kleinere verliezen in het eerste kwartaal, met binnenlandse en internationale reizen die aantrekken nadat het land eind vorig jaar zijn strenge Covid-beperkingen liet vallen en zijn grenzen weer openstelde.
Het in Shanghai gevestigde China Eastern Airlines, China’s nummer drie qua inkomsten, verlaagde zijn verlies in het eerste kwartaal tot 3,8 miljard yuan (549,3 miljoen dollar), tegenover 9,3 miljard yuan in de laatste drie maanden van 2022.
China Southern Airlines, dat in het laatste kwartaal van 2022 een duizelingwekkend verlies van 15,1 miljard yuan boekte, meldde een nettoverlies van 1,9 miljard yuan, terwijl vlaggenschip Air China zijn kwartaalverlies terugbracht van 10,5 miljard yuan naar 2,9 miljard yuan.
Hoewel het binnenlandse reisverkeer in de op een na grootste economie ter wereld is opgeveerd, bevinden de internationale vluchten zich volgens gegevens van Flight Master nog steeds slechts op een derde van het niveau van vóór de pandemie, wat een breder herstel van de sector in de weg staat.
Investeringsbank CICC zei deze maand te verwachten dat het herstel van de internationale routes in het tweede kwartaal zal versnellen, en voegde eraan toe dat het tempo “wel eens sneller zou kunnen zijn dan de markt verwacht”.
CICC verwacht dat de internationale en regionale vluchten – inclusief routes naar Macau en Hongkong – voor het zomerseizoen 60 procent van het niveau van 2019 zullen bereiken.
China’s luchtvaartautoriteit heeft zich ten doel gesteld dit jaar te herstellen tot ongeveer 75 procent van het niveau van vóór de pandemie, en ook om break even te spelen met een totaal van 460 miljoen passagiersreizen.