
Het online boekingsplatform voor tours en activiteiten GetYourGuide heeft $194 miljoen aan aandelen- en kredietfinanciering afgesloten en is van plan om de financiering te gebruiken om uit te breiden in belangrijke markten en om productinnovatie te versnellen – inclusief uitgebreid werk met generatieve kunstmatige intelligentie.
De financiering komt in de vorm van $85 miljoen in financiering geleid door Blue Pool Capital met deelname van Private Equity investeerders KKR en Temasek en een doorlopende kredietfaciliteit van $109 miljoen geleid door Unicredit met deelname van BNP Paribas, Citibank en KfW. (Voor meer informatie over verschillende types investeerders: zie nummer 11 van TravMagazine, dat de abonnees begin deze week in de brievenbus kregen.)
“In de huidige markt zien we dit als een motie van vertrouwen van onze investeerders die onze missie delen om onvergetelijke herinneringen te ontsluiten voor reizigers over de hele wereld”, aldus Johannes Reck, CEO en medeoprichter van GetYourGuide. “Onze technologie is klaar om innovatie en groei te stimuleren voor zowel onze partners als onze klanten.”
Een belangrijk onderdeel van die innovatiestrategie is het gebruik van kunstmatige intelligentie en grote taalmodellen.
Als de titel van dit artikel “TUI-concurrent krijgt bijna $ 200 miljoen extra financiering rond” even de wenkbrauwen deed optrekken bij u als lezer, weet dan dat het de waarheid is: één van de belangrijkste markten waar TUI in de komende jaren op richt, is de “tours & experiences” markt. De Musement afdeling binnen TUI is actief in exact hetzelfde marksegment als GetYourGuide, en zal dus ongetwijfeld met belangstelling deze financieringsronde en de nieuwe ontwikkelingen rond deze rechtstreekse concurrent volgen. TUI heeft echter één groot voordeel ten opzichte van spelers als GetYourGuide: als reisorganisator verkoopt het bedrijf ervaringen en activiteiten (de vroegere “excursies”) aan hun eigen klanten. De “stand alone” spelers moeten zwaar investeren om de reizigers te vinden en aan te sporen om bij hen te boeken. Toch wordt het een stevige strijd, in een steeds groeiend marktsegment.