
De toerisme sector steunt op een lange en kwetsbare ketting met veel schakels. We kennen de grote factoren die de vakantie-ervaring beïnvloeden: de luchthavens, de luchtvaartmaatschappijen, de accommodaties, het vervoer ter plaatse – om maar enkele belangrijke schakels van de ketting op te noemen. Als je dieper gaat, dan kom je op soms onverwachte schakels in de ketting, die we vaak voor vanzelfsprekend aannemen. In de Spaanse pers lazen wij, dat er een groot probleem dreigt op Mallorca: de arbeiders van de wasserijen dreigen met staking. Dat is niet niks: de meeste hotelbedrijven werken met externe leveranciers voor de schoonmaak van bed- en tafellinnen en handdoeken, vaak zijn dat enorme bedrijven die werken met seizoenarbeiders en – hat zal u niet verbazen – die werken vaak in niet evidente omstandigheden.
De hotelsector op de Balearen krabt zich in de haren. De arbeiders van de wasserijen van de archipel beginnen dinsdag met een staking voor onbepaalde tijd nadat ze dit weekend bij meerderheid hebben ingestemd met het afwijzen van het voorstel van de werkgevers.
De medewerkers van de wasserijen eisen onder andere verbeteringen – twee vrije dagen per week en 30 minuten rust per dag- en een salarisverhoging. Het voorstel van de werkgever omvatte de salarisverhoging, zonder de andere maatregelen, dus de werknemers hebben besloten de overeenkomst niet te accepteren, waardoor de hotels van de eilanden in spanning blijven, aangezien velen hun diensten nodig hebben om lakens, handdoeken, tafelkleden enz.
Zoals gemeld door Diario de Mallorca, zou er maandag overdag nog een akkoord kunnen worden bereikt, wat een grote opluchting zou zijn voor de hotels op de eilanden, die momenteel een zeer hoge bezettingsgraad hebben. Maar het bewijst weer eens: de sterkte van de ketting wordt bepaald door de kracht van elke schakel.
Foto © Shutterstock