
Het derde kwartaal van 2023 was het meest winstgevende kwartaal ooit in de geschiedenis van Brussels Airlines. De aangepaste EBIT bedraagt 72 miljoen euro, dit is een verbetering met 21 miljoen euro tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ondanks enkele onverwachte uitdagingen, zoals de tijdelijke sluiting van het luchtruim boven Niger en de stijgende olieprijzen, was Brussels Airlines in staat om de kosten onder controle te houden. De aangepaste EBIT voor de eerste negen maanden van dit jaar bedraagt 59 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij verwacht een recordwinst voor de volledige jaarresultaten 2023.
Tussen juli en september heeft Brussels Airlines in totaal 2.4 miljoen passagiers vervoerd op meer dan 17.000 vluchten. De bezettingsgraad was gemiddeld 85.2%. Er werd op 91 bestemmingen gevlogen in 40 landen.
De aangepaste EBIT van het derde kwartaal bedraagt 72 miljoen euro. Dit is een stijging met 41% tegenover de zomer van vorig jaar, die al een recordzomer was voor Brussels Airlines. Brussels Airlines verwacht dat 2023 op financieel vlak een recordjaar wordt. De luchtvaartmaatschappij mikt op een break-even resultaat in het vierde kwartaal, al kunnen macro-economische en geopolitieke elementen dit resultaat nog steeds beïnvloeden.
De totale capaciteit was nog steeds 15% onder het pre-coronaniveau. Sterke winstgevendheid zal de Belgische luchtvaartmaatschappij toelaten om de kloof verder te dichten, in dat kader komen er vijf gloednieuwe A320neo-vliegtuigen – waarvan de eerste geleverd werd op 1 november 2023 – en een tiende langeafstandsvliegtuig.
Op dit moment zijn er 240 vacatures en Brussels Airlines wil volgend jaar nog minstens 360 extra werknemers aantrekken. Brussels Airlines stelt op dit moment in totaal 3.392 mensen te werk, dat is 5% meer dan vorig jaar.