
De jaarlijkse ABTO receptie, dit jaar gelukkig weer nog net in de eerste helft van januari, was een ouderwets weerzien van vele spelers binnen de reisindustrie. Naast de klassieke nieuwjaarwensen, werd het dadelijk duidelijk: iedereen verwacht en goed tot zeer goed jaar.
Gastheer Brussels Airlines (het event ging volgens traditie door in B-House) wees op hun succesvolle strategieswitch richting leisure, waarmee de airline succesvol anticipeerde op een groeiende vraag in dit segment én een terugval van de zakelijke markt, zeker binnen Europa. Fréderic Deschamps: “The one day trip within Europe is over”. ABTO voorzitter Raes wees ook op de gunstige marktomstandigheden, ondanks de externe problemen die we allemaal kennen. U vindt trouwens een separaat artikel over de inhoud van de speech van de voorzitter op onze website. Hou ook het komende magazine van TravMagazine in de gaten, dat einde deze week in druk gaat.
De algemene sfeer was dus “ouderwets” goed. Niet de enorme opluchting van vorig jaar, de focus van de diverse spelers in 2024 is op business development, de interne organisatie en de ontwikkeling van de boekingen. Dat laatste loopt voor het overgrote deel van de reisindustrie goed. Eén van de grotere niche spelers bevestigde “we hebben het razend druk, maar gelukkig is het niet de onoverzichtelijke stormloop van aanvragen van vorig jaar. We kunnen het volume nét aan. Dat maakt dat we een betere balans hebben tussen inspanning en uiteindelijke omzet.”
Opvallend was ook dat vele spelers konden terugkijken op een goed tot uitstekend 2023, in verschillende gevallen “the best year ever”. Vaak was het resultaat van 2023 ook gelieerd aan een extreme productiviteit, door de moeilijkheid om aan werknemers te komen. Dat vertaalt zich dan in een hogere rendabiliteit maar iedereen was het eens: “dat is goed voor één jaar, maar niet vol te houden”.
Het viel schrijver dezes ook op, dat de stille aanwezigheid van risico-investeerders achter diverse bedrijvengroter wordt. Sunweb (Triton), Neckermann (CIM Capital), Nordic (Down2Earth), Pegase (BV Capital Partners), om er maar enkelen te noemen. (Potentieel) goede solide reisbedrijven met een overtuigend busines model kunnen vandaag meer dan ooit hun case maken bij “the money people”, zo blijkt.
Enkele ondernemers zien de pensioengerechtigde leeftijd opduiken, en denken concreet of voorzichtig aan verkopen van hun bedrijf. Anderen willen gretig groeien, en zoals opgemerkt tijdens de Vakantiebeurs in Utrecht: er wodt steeds meer gekeken naar de Nederlandse markt. 18 miljoen consumenten – dat is absoluut iets om over na te denken, vinden vele ondernemers.
De sector is over het algemeen blij met de above the line media inspanningen van de grote spelers zoals Sunweb, TUI, Corendon, MSC, Neckermann en Nordic. “Dit zet de toon voor de vakantiemodus, en doet consumenten nadenken over het boeken van hun vakantie – ook bij de kleinere spelers” merkte een toerisme veteraan op.
Marokko spreekt zich ambitieus uit, en wil de zeer gediversifieerde troeven van het land voor de volle 100% uitspelen. Het was opvallend om te zien, hoe vele ervaren spelers de ogen uitkeken bij de presentatie van het gastland van het Vakantiesalon van Brussel.
Die laatste partij was ook mede-sponsor van de ABTO avond, en deed een warme oproep om als sector de Brussels Travel Top, het B2B luik van de beurs, bij te wonen. Met reden: het wordt een zeer interessante plek om te vertoeven, zowel omwille van de presentaties als om de B2B standen van een 20 tal spelers te bezoeken.
Conclusie: het sneeuwde fel, het vroor, en we hopen dat iedereen veilig is terug geraakt. Maar de reisindustrie trotseerde de weersomstandigheden, om te kunnen constateren: business is good, the future looks promising, and the sector is buzzing. Hell, yes!