
Zaterdag vertrok het grootste cruiseschip ter wereld voor haar eerste reis mét passagiers, vanuit Miami voor een trip door de Caraïben. Er is al veel geschreven over dit schip, dat alle records breekt.
Royal Caribbean had naar eigen zeggen niet tot doel om de race naar het grootste schip te winnen. Wat ons opvalt, is dat de maatschappij niet zozeer wil concurreren met andere cruiseschepen, maar wel met het aanbod van resort hotels, clubs en andere vakanties … aan land.
“Nergens in ons kantoor staat iets dat zegt: ‘Laten we het grootste schip ter wereld gaan bouwen,” vertelde Jay Schneider, Royal Caribbean’s chief product innovation officer aan CNN Travel. De oorspronkelijke plannen waren trouwens voor een schip dat ongeveer 50.000 brutoton lichter was.
Royal Caribbean International zet Icon of the Seas duidelijk in voor een markt die verder gaat dan cruisen. “We hebben Icon niet ontworpen om te concurreren met andere cruiseschepen,” zei hij. “We hebben het ontworpen om te concurreren met elke andere familievakantie die je ergens anders op de planeet wilt doen – van skiën tot Vegas tot de Grand Canyon.”
Dit is vrij opmerkelijk. Tot nu toe herhaalden vele cruise maatschappijen vaak, dat hun aanbod een betere “value for money” heeft dan vele “landvakanties”. Met de Icon of the Seas gaat Royal Caribbean nu duidelijk enkele stappen verder. Tegelijkertijd profileert het bedrijf het aanbod op het nieuwe schip duidelijk richting een jonger publiek, van families met kinderen.
De vraag naar het nieuwe schip is alvast groot. Zo groot, dat het Royal Caribbean ertoe heeft aangezet om de boekingen voor Star of the Seas – Icon’s zusterschip – drie maanden eerder te openen dan oorspronkelijk gepland, horen wij bij de rederij.