
Sunny Cars bestaat dit jaar 33 jaar. Op 11 juli organiseert de autohuurspecialist, in samenwerking met het moederbedrijf in Duitsland, een feest in München voor de sectorgenoten uit België, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Zowat 600 reisprofessionals tekenen present, TravMagazine BeLux volgt de Belgische delegatie.
In aanloop naar de verjaardag en het evenement had TravMagazine BeLux een een-op-een interview met Kai Sannwald (57), eigenaar en CEO van Sunny Cars.
In februari van dit jaar schatte u het aantal boekingen voor het huidige fiscale jaar op hetzelfde aantal als het voorgaande jaar, namelijk 785.000 boekingen, of een omzet van 316 miljoen euro. Is Sunny Cars op schema om dit te bereiken?
“We maken zeer goede vooruitgang, en als er niets ernstigs gebeurt, zouden we de grens van 900.000 boekingen kunnen overschrijden. We verwachten dit boekjaar m.a.w. 35 procent meer boekingen en 18 procent meer omzet.”
Waar zijn de succesfactoren?
“Succes heeft altijd vele redenen, en als je al zo lang op de markt actief bent als wij, weet je de succesfactoren uiteraard goed in evenwicht te brengen. We hebben een goed product met als doel absolute klanttevredenheid te bereiken. Wij bedienen veel verschillende verkoopkanalen en kunnen ons goed aanpassen aan individuele wensen. Wij hebben medewerkers die al jaren met hart en ziel bij Sunny Cars werken. En last but not least zijn wij een economisch gezond bedrijf. Dat zorgt voor een groot vertrouwen bij klanten en partners.”
Sunny Cars viert dit jaar haar 33ste verjaardag. Hoe ziet u de ontwikkeling en groei van het bedrijf in de komende jaren?
“Net als in voorgaande jaren plannen we geen grote veranderingen, we willen gewoon ons product en onze service consequent blijven uitbreiden. Dit is gebaseerd op waarden die we sinds 2007 schriftelijk hebben vastgelegd en waarop iedereen die met Sunny Cars te maken heeft, kan vertrouwen.”
Wat zijn momenteel de populairste bestemmingen?
“Spanje, Griekenland en de VS staan aan de top, gevolgd door Portugal, Italië, Canada, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Frankrijk neemt de negende plaats in, terwijl Zuid-Afrika de top tien afsluit.”
Hoe zijn de prijzen in vergelijking met voorgaande jaren?
“Het algemene prijsniveau is iets lager dan in 2023, maar nog steeds hoger dan voor de pandemie. Hoewel het op sommige populaire locaties op momenten van hoge vraag nog steeds hoger kan zijn. Wat betreft beschikbaarheid zijn dit altijd momentopnames, aangezien alles morgen weer kan veranderen, vooral in de huidige zeer moeilijke mondiale situatie. Net als in 2023 worden er voor 2024 geen grote algemene knelpunten verwacht. Het is echter soms moeilijk in specifieke voertuigsegmenten, zoals minivans/minibussen, stationwagens en cabrio’s.”
Sunny Cars groeit op het gebied van distributie in zowel de B2B- als B2C-segmenten. B2B-kanalen omvatten e-commerce en samenwerkingen met touroperators, maar reisbureaus zijn nog steeds verantwoordelijk voor de meeste reserveringen. Hoe ziet u deze distributie zich in de toekomst ontwikkelen?
“Onze verkoopstrategie is eenvoudig: de klant moet ons vinden op het exacte moment dat een huurauto voor hen relevant is. Dit kan uiteraard in een reisbureau zijn, maar ook op een reissite, bij een touroperator, bij de in Duitsland populaire metazoekmachines en natuurlijk op onze eigen website. Wat belangrijk is bij Sunny Cars, is dat we overal hetzelfde product tegen dezelfde prijs aanbieden en de eisen van alle verkoopkanalen zeer serieus nemen.”
Hoe belangrijk is de Belgische en Nederlandse B2B-markt voor Sunny Cars?
“Beide markten zijn uiterst belangrijk. Enerzijds omdat het volume niet veel meer verschilt van dat van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Anderzijds omdat Belgen en Nederlanders simpelweg meer belang hechten aan grotere voertuigen. Vier personen met bagage in een kleine auto persen is voor sommige Duitsers minder een probleem. We waarderen ook de loyaliteit van de Belgische en Nederlandse verkoopkanalen enorm, en volgend jaar kijken we terug op 30 jaar Sunny Cars Nederland en België.”
Dit jaar zal Sunny Cars ook haar activiteiten in Italië lanceren. Hoe verloopt dat?
“We zijn niet begonnen met een grote marktpresentie, maar maken gebruik van bestaande B2B-kanalen en werven nieuwe aan. Een groot voordeel voor Sunny Cars is de ondersteuning die we B2B-partners bieden op technisch gebied en in persoonlijke ondersteuning, en met de “package” hebben we een unieke positie in de markt. De eerste maanden laten zien dat we op de goede weg zijn, het volume is nog klein maar groeit zeer gunstig.”
Foto: Thorsten Lehmann (CEO) en Kai Sannwald (eigenaar en CEO) van Sunny Cars.