
Gisteren hebben CEO Hervé Gastinel en Olivier Narcy (Chief EMEA Sales & Global Customer Relations Officer) de cijfers en de strategische innovaties van Ponant besproken in het theater van ‘Le Dumont D’Urville’, dat fungeerde als unieke locatie voor hun Seminar@Sea. Onder de aanwezigen bevonden zich naast diverse Ponant-medewerkers ook vertegenwoordigers van cruisetouroperators, partners en reisagenten uit België, Luxemburg, Zwitserland en Frankrijk.
Uitstekend jaar
Hervé Gastinel: “We zitten nu al meer dan 50% boven het omzetniveau van 2019. Ook in vergelijking met 2023 belooft het een goed jaar te worden. We kunnen dus spreken van een mooie groei, maar dat betekent niet dat we op onze lauweren mogen rusten.” Olivier Narcy voegde daaraan toe dat Ponant in de EMEA-regio de referentiecijfers van de Cruise Lines International Association (CLIA) heeft overtroffen: “We presteren beter dan de markt en veel van onze directe concurrenten, en dat is niet zomaar toeval. Het is het resultaat van hard werk door onze teams, de reisagenten en van de inspanningen van onze partners.” Hij benadrukte dat de klanttevredenheid hoog bleef dankzij gerichte investeringen in het product, de bemanning en de culinaire ervaring. Gastinel ging daarop verder: “Voor ons is klanttevredenheid essentieel. We meten dit onder andere met de Net Promoter Score (NPS), die ons inzicht geeft in de tevredenheid van onze klanten. Sinds de coronacrisis zijn we 16 punten gestegen op de NPS, wat een aanzienlijke verbetering is en onze inspanningen in productkwaliteit, bemanning en beleving weerspiegelt.” Het schip dat bovenaan staat op deze NPS is Le Ponant. “Het is het oudste schip, maar het blijft de lieveling van de vloot voor alle passagiers. Op de tweede plaats vinden we Le Commandant Charcot.”
Exclusieve aanbiedingen voor partners en klanten
Olivier Narcy kondigde een reeks exclusieve aanbiedingen aan voor de rest van 2024, bedoeld om zowel reisprofessionals als klanten te ondersteunen. “Voor alle vertrekken in 2024 krijgen onze partners een extra commissie van 10%,” aldus Narcy. Daarnaast zijn er cadeaubonnen van €250 beschikbaar voor verkopers, onder specifieke voorwaarden, om hun inzet verder te stimuleren. Voor reisprofessionals zelf zijn er aantrekkelijke kortingen tot 50% voor alle 2024 vertrekken. Voor klanten geldt dat er geen single supplement wordt gehanteerd op nieuwe boekingen tot eind 2024, waardoor reizen toegankelijker wordt voor soloreizigers. “Daarnaast bieden we 50% korting op upgrades naar een hogere hutcategorie en op aansluitende cruises, zodat onze klanten hun reiservaring kunnen verlengen en verbeteren tegen aantrekkelijke voorwaarden,” zei Narcy.
Introductie van de Spirit of Ponant
Ponant heeft in 2024 met succes de Spirit of Ponant geïntroduceerd, een luxueuze catamaran van 77 voet met slechts zes cabines en een leefruimte van 330 m². Hervé Gastinel beschreef het schip als “een nieuwkomer in de Ponant-vloot, enigszins anders maar zeer complementair. Met dit type schip kunnen we een jonger, meer familiegericht publiek aanspreken dat op zoek is naar een zeer gepersonaliseerde ervaring.” Het schip werd een commercieel succes vanaf de lancering, vooral gecharterd door families of vriendengroepen voor privécruises. “We dachten aanvankelijk vooral individuele cabins te verkopen, maar uiteindelijk waren we overweldigd door de volledige charterboekingen,” aldus Olivier Narcy. Na een succesvolle eerste seizoen in de Middellandse Zee, zal de Spirit of Ponant de winter van 2024 doorbrengen in de Indische Oceaan. Gastinel merkte op: “Dit is een schip dat vanaf het begin is ontworpen voor Polynesië en zich daar echt in zijn element bevindt.” De Spirit of Ponant biedt een intieme vaarervaring met een bemanning van vier personen voor maximaal twaalf passagiers, waarbij het contact met de zee centraal staat.
Geopolitieke uitdagingen en flexibiliteit
Vanwege de complexe geopolitieke situatie, met name in de Rode Zee, heeft Ponant besloten om het gebied voorlopig te vermijden. Hervé Gastinel lichtte toe: “Onze grootste uitdaging dit jaar was de Rode Zee; de doorgang via het Suezkanaal om vanuit de Middellandse Zee naar de Indische Oceaan of de Perzische Golf te migreren werd zeer gecompliceerd, zelfs onmogelijk.” Ponant heeft daarom geleidelijk veel geplande evenementen in de Golf van Akaba, Egypte en zelfs Saoedi-Arabië moeten annuleren en schepen elders herpositioneren. Narcy vervolgde: “Gelukkig hebben we de flexibiliteit om onze schepen te verplaatsen. Als we niet naar een bepaalde regio willen, kunnen we altijd ergens anders heen.” Dit besluit heeft Ponant de mogelijkheid geboden om nieuwe bestemmingen te verkennen in West-Afrika, Namibië, Zuid-Afrika en Mozambique.
Innovaties en ontwikkelingen voor 2025
Voor 2025 kondigt Ponant een reeks innovaties aan, waaronder themacruises met bijzondere gasten. Hervé Gastinel: “Op al onze themacruises zullen we zowel Franstalige als internationale gasten verwelkomen. We hebben verschillende thema’s, zoals onze planeet, geopolitiek en geschiedenis, wellness en kunst en cultuur, met bijdragen van wetenschappers, ontdekkingsreizigers, journalisten, historici, filosofen en schrijvers.” Daarnaast zal Ponant opnieuw culturele samenwerkingen aangaan, zoals met het Opéra de Paris en de Pinault Collection. Verder zal de rederij als eerste ter wereld een volledige circumnavigatie van Antarctica uitvoeren: “We zullen als eerste ter wereld een volledige cruise rond Antarctica maken, opgedeeld in drie trajecten, met Le Commandant Charcot, speciaal gebouwd voor dit soort uitdagende expedities,” aldus Gastinel. Ook zullen ze pionieren met wintercruises op de bevroren Saint-Laurentrivier en zal het aanbod in de Middellandse Zee worden versterkt met een aanwezigheid van vier schepen.
Betrokkenheid bij duurzame ontwikkeling
Ponant benadrukt verder zijn toewijding aan duurzame ontwikkeling met diverse inspanningen. Hervé Gastinel lichtte toe: “We hebben veel maatregelen genomen zonder dat dit publiekelijk bekend werd, maar alle schepen zijn momenteel door Bureau Veritas geclassificeerd als ‘super clean ships’. We hebben katalysatoren geïnstalleerd, voorzieningen voor elektrische aansluiting aangelegd, en het brandstofverbruik van onze motoren en andere systemen zoals verlichting en airconditioning aan boord verminderd.” Wat betreft afvalbeheer merkte Gastinel op: “We moeten ook alle kwesties rondom afval aanpakken, zoals sorteren, selectie en hergebruik. Er is enorm veel werk achter de schermen dat hiermee gemoeid is.” Ponant bereidt zich ook voor op de toekomst met het ambitieuze swap2zero-project, dat gericht is op volledige decarbonisatie van de industrie: “Dit is een langdurig onderzoeks- en ontwikkelingsproject dat nieuwe generaties zeilschepen, brandstofcellen en koolstofvrije brandstoffen omvat,” aldus Gastinel.
Belang van de relatie met verkooppartners
Olivier Narcy benadrukte het essentiële belang van het partnerschap met de reisagenten: “Je hebt begrepen dat het partnerschap dat je vertegenwoordigt voor ons essentieel is. We zijn erg blij dat we kunnen rekenen op specialisten, en we hebben specialisten nodig, mensen die ons product kennen.” Gastinel voegde toe: “We hechten ook veel waarde aan de service die we samen met jullie bieden en moeten versterken, want het kan soms uitdagend zijn.” Daarnaast wordt er fors geïnvesteerd in technologische innovaties. Narcy lichtte toe: “We hebben gekozen voor een partner die het mogelijk maakt om dynamic packages aan te bieden. We gaan ons B2B platform volledig vernieuwen en intuïtiever maken. Ook de website wordt volledig aangepakt, en die zal in 2025 live zijn, waarmee we een grote stap vooruit zetten in onze digitale strategie.”
Foto’s@Ponant