
Tijdens de halfjaarlijkse bijeenkomst van de European Travel Agents’ and Tour Operators’ Association (ECTAA), die op donderdag 25 en vrijdag 26 oktober in Sofia plaatsvond, werden naast de nieuwe Passagiersmobiliteitspakket nog enkele andere belangrijke thema’s besproken. Deze vergadering, bijgewoond door vertegenwoordigers van reisagenten en touroperators uit heel Europa, richtte zich op actuele uitdagingen en kansen in de toerismesector.
De bespreking van het nieuwe Passenger Mobility Package was een belangrijk agendapunt. Dit pakket, voorgesteld door de Europese Commissie in november 2023, stelt nieuwe regels voor rond zowel unimodale als multimodale passagiersrechten en heeft betrekking op onder andere terugbetalingsprocedures en het gebruik van klantgegevens door vervoerders. Volgens ECTAA scheppen de voorgestelde regels onwerkbare verwachtingen, met name voor tussenpersonen, die door de nieuwe regels verplicht zouden worden om vergoedingen terug te betalen, ongeacht de aard van de verleende service. Dit zou een disproportionele last betekenen voor reisagenten, terwijl vervoersbedrijven deze diensten vaak niet compenseren. ECTAA benadrukt dat zulke regels nadelig zouden kunnen zijn voor indirecte distributiekanalen en dus uiteindelijk de keuzevrijheid van de consument zouden beperken.
Naast de terugbetalingsregels was er tijdens de bijeenkomst aandacht voor andere EU-dossiers, zoals de rechten van multimodale passagiers, de richtlijn Pakketreizen en andere kwesties rond passagiersrechten. Verder bespraken de leden diverse thema’s die essentieel zijn voor een toekomstbestendige toerismesector. Zo stond de nasleep van het faillissement van de Duitse touroperator FTI centraal in een evaluatie van de lessen die hieruit getrokken kunnen worden voor andere spelers in de markt.
ECTAA besteedde ook aandacht aan manieren om toegankelijkheid te verbeteren om het toerisme inclusiever te maken en het aanpakken van overtoerisme, wat steeds belangrijker wordt voor populaire bestemmingen in Europa. Andere besproken thema’s waren risicobeheer en crisismanagement binnen het toerisme, met bijzondere nadruk op klimaatrisico’s. Deze zorgen sluiten aan bij de prioriteiten van de nieuwe Europese Commissie, die ECTAA nauwgezet volgt om adequaat te kunnen reageren op regelgevingsveranderingen.
Frank Oostdam, voorzitter van ECTAA, benadrukte dat de organisatie zich zal blijven inzetten voor praktische en consumentvriendelijke oplossingen in de verdere gesprekken over de Passagiersmobiliteitspakket en andere relevante wetgeving. Hij wees erop dat tussenpersonen een waardevolle rol spelen door de transparantie en keuze in het aanbod te vergroten, iets wat vervoerders vaak niet bieden. ECTAA blijft zich inzetten voor eerlijke passagiersrechten, waarbij de belangen van reisagenten en touroperators in balans zijn met die van vervoerders en consumenten.
Met deze uitgebreide agenda toont ECTAA aan dat het niet alleen opkomt voor praktische oplossingen rond passagiersrechten, maar zich ook richt op bredere sectorale uitdagingen. Dit maakt ECTAA een cruciale gesprekspartner in de toeristische sector, die zich blijft aanpassen aan veranderende omstandigheden en regelgeving.