
Een groep van 120 Nederlandse en Belgische reisagenten vertrok onlangs op een TUI-famtrip naar Punta Cana in de Dominicaanse Republiek. Het doel van deze reis was om de bestemming en twee belangrijke hotelketens – RIU Hotels & Resorts en Royalton – in de kijker te zetten.
Dit initiatief sluit naadloos aan bij de zoektocht naar meer synergie tussen TUI België & TUI Nederland. De groeiende crossborder-verkoop op long haul-bestemmingen en het commerciële belang van de vernieuwde RIU-hotels voor beide markten vormden het perfecte alibi om de Caribische sfeer van dichtbij te ervaren.
België én Nederland
Kies je dan als reisorganisatie voor Nederland vs. België, of juist voor een Nederland- én België-studiereis? TUI koos voor het laatste, eentje waarbij Nederlandse en Belgische reisagenten met elkaar op TUI Experience gaan naar misschien wel de beste bestemming voor een resortvakantie in het Caribisch gebied. Bijzonder is ook het aantal deelnemers; niet twintig, veertig of zestig, maar liefst 120 reisadviseurs uit België en Nederland (BENE) nemen deel aan deze TUI Experience.
Caribische decor
TUI heeft steeds meer crossborder-aanbod. In Trips is het aanbod van Flight Only al helemaal ‘BENE’, maar er wordt ook steeds meer pakketaanbod met vertrekken vanuit België is boekbaar gemaakt voor de Nederlandse reisagenten en andersom. Volgens Dimitri Joannides, Sales Manager TUI Nederland, verschilt het reis-DNA van de Nederlandse en Belgische reisprofessionals nauwelijks; gezelligheid, lekker eten en enthousiaste challenges aangaan tijdens de TUI Experience zijn de grote gemene delers. “Oh ja, een andere grote gemene deler is dansen op de White Party bij Royalton, Pink Party bij RIU of op een catamaran tijdens een excursie van TUI Musement. Het was een geweldige reis met Vlamingen, Walen, Nederlanders en zelfs twee collega’s uit Curaçao met de Dominicaanse Republiek als het Caribische decor.” Chantal van der Meer, Teamleader Sales Coördinatie, vult aan: “De Dominicaanse Republiek leent zich perfect voor een TUI Experience. Veel reisagenten zijn lang geleden hier wel eens geweest, maar de afgelopen jaren zijn er zoveel kwalitatief goede resorts bijgekomen of gerenoveerd, dat het hoognodig tijd werd de bestemming weer eens nader te bekijken.”
Beter leren kennen
Dieter Vanhauwaert, Product Promotion Manager: “We zijn enorm blij dat we de deelnemers, naast de gebruikelijke productkennis tijdens de hotelbezoeken, ook een geweldige tijd hebben kunnen bezorgen. Het was voor ons belangrijk dat de Nederlandse en Belgische reisagenten elkaar beter leerden kennen. Tijdens een Treasure Hunt op het uitgestrekte RIU-domein hebben we de teams gemengd en dat zorgde voor een leuke dynamiek. Daarnaast bedachten we een spel waarbij elke Nederlandse reisagent een specifieke Belgische collega moest zoeken en vice versa. Het ‘koppel’ met de meest originele selfie won een fles Dominicaanse rum. Het was fijn om te zien hoe enthousiast iedereen meedeed. De vele netwerkmomenten tijdens de maaltijden, het dansen aan boord van de catamaran op weg naar het paradijselijke Saona, de White Party en de Pink Poolparty maakten de ervaring compleet.”
RIU-stijl
Christine Oey (RIU): “Wij waren zeer verheugd de 120 Nederlandse en Belgische reisagenten ons volledig vernieuwde portfolio in Punta Cana te kunnen tonen. Naar de reacties te horen was iedereen verrast over de kwaliteit van de hotels. Vooral het onlangs heropende en gerenoveerde Riu Palace Bavaro maakte diepe indruk door de grote, moderne kamers, de smaakvolle inrichting met mooie aardetinten, de foodcourt met de vele eetkeuzes en het nieuwe familiegedeelte met grote familiekamers en innovatieve kinderfaciliteiten. De reisagenten genoten tijdens de RIU Treasure Hunt waarbij zij in groepjes op ontdekkingstocht gingen door het resort en op die manier op een speelse en ook competitieve manier alle hotels bezochten. Voor de winnende groepjes waren er mooie prijzen met als klapstuk gratis verblijven in Punta Cana voor de groep die nul fouten had. Een verrassing was ook het gedeelte voor TUI in het Riu Bambu. Bij het exclusieve zwembad en bar zagen zij dat dit zeer gewaardeerd wordt door de TUI-gasten. De RIU-dag werd vervolgd met een bezoek aan de spetterende Pink Party in de speciale Party Pool in het resort en afgesloten met een avond in RIU-stijl met een diner en een feest waar iedereen op de dansvloer uit zijn dak ging.”
Wat zeggen de deelnemers?
Hoe heb je het ervaren om op reis te gaan met een groep enthousiaste Belgische en Nederlandse reisagenten?
Kerstin Jans (Travel Consultant TUI Shop Nijlen): “Heel leuk! Ik kende al een aantal Belgische deelnemers die ik op vorige studiereizen heb leren kennen of collega’s van andere TUI shops zijn. Maar tijdens de reis leer je altijd veel meer mensen kennen. Als reisagent zijn de meesten onder ons heel sociaal aangelegd, dus leer je makkelijk nieuwe mensen kennen en ga je snel gesprekken met elkaar aan. Deze keer vond ik het leuk dat er ook eens Nederlandse collega’s bij waren. Zo leren we toch weer andere mensen kennen, en kunnen we onze jobs vergelijken in België en Nederland. We werden op een gegeven moment ook in gemengde groepjes gezet om opdrachten uit te voeren en hotels te leren kennen en er was ook een ‘buddy’ opdracht. Iedereen had een Nederlandse buddy gekregen die we moesten zoeken waar we vragen aan moesten stellen en een originele foto mee moesten posten. Dit maakte ook dat je dus meer met de Nederlandse collega’s in contact kwam om zo uiteindelijk je buddy te vinden. Leuke opdracht.”
Hoe heb je de excursie naar Saona Island ervaren?
“Saona is een onbewoond eiland met blauwe wateren. Je mag ook niet zomaar overal op het eiland komen om de fauna en flora niet te verstoren. Eerst reden we ongeveer anderhalf uur met de bus naar Bayahibe. Vanuit daar namen we een catamaran waar je in de zon, maar ook in de schaduw, kan zitten. Deze tocht duurde ongeveer twee uur met muziek en drankjes (lees: vooral cuba libre’s) en een stop in prachtig helderblauw ondiep water waar je de zeesterren massaal terugvindt en er af en toe zelfs een vis of een pijlstaartrog voorbij zwemt. Prachtig! Wist je trouwens dat een zeester zo hard als een steen is? Ik verwachtte dat het heel zacht zou zijn, dat was het dus niet. Aangekomen op Saona Island merk je waarom ze dit ook ‘Bounty Island’ noemen. Helderblauw water, mooie stranden vol palmbomen, en op het strand was er een deel voor TUI afgebakend waar we konden zitten en liggen in strandstoelen. De lunch stond ook al klaar, barbecue met lekker vlees, verse groenten, pasta, voor iedereen wat wils en ook een drankje (of een paar) erbij. Daarna heeft iedereen gezwommen of gezond, voordat we met de speedboat naar Bayahibe gingen en daar de bus terug naar de accommodatie namen. Ik vond het een hele mooie uitstap om de prachtige natuur van de Dominicaanse Republiek te kunnen bewonderen en te kunnen beamen dat dit toch een stukje paradijs op aarde is.”
Heb je een goed beeld gekregen van het hotelaanbod van TUI op deze bestemming?
Annemarie Lenders (TUI at Home): “Dat zeker en dat is ook precies waar ik de laatste tijd met het aanbieden van deze fijne Caribische bestemming tegenaan liep om de juiste accommodatie aan te bieden. Recensies zijn vaak heel wisselend bij vele resorts en ik ben blij dit nu weer goed te kunnen adviseren.”
Hoe heb je de sfeer ervaren op de Dominicaanse Republiek/Punta Cana?
Keywan Zamani (Sales Executive Kati Travel): “Op de Dominicaanse kan je proeven van de echte Caribische sfeer: zowel dansen en zingen als lekker relaxed door het leven gaan. Op de mooie, exotische stranden kom je lekker tot rust onder een palmboom, maar je kan evengoed tot in de vroege uurtjes dansen in de toeristische zones of in de hotels. Het is een echte vakantiesfeer, en je leeft eigenlijk echt ‘s avonds gezien de temperaturen dan wat zakken en overdag bestemd is om zalig uit te rusten. Een ideale vakantie voor genieters en dit in een wondermooie setting.”
Wat zijn jouw tips over de Dominicaanse Republiek/Punta Cana naar jouw klant?
“Met een mondje Spaans raak je zeer ver, elke local kan het wel appreciëren als je probeert in hun taal te spreken, zeker op een bestemming gedomineerd door Amerikanen en Canadezen. Boek indien mogelijk de ‘private beach’-ervaring voor Saona Island, dat is exclusief voor de TUI-klant. Gezien de feedback hiervan toch wel wat beter is dan de standaard excursie. Ondanks dat we het niet hebben gezien, is een uitstapje naar de hoofdstad Santo Domingo absoluut de moeite waard volgens de reisleiding. Ga zeker eens naar het gourmetrestaurant ‘Krystal’ in op het RIU-resort waar je culinaire hoogstandjes geserveerd krijgt. Boek op de vluchten zeker een comfortclass bij voor extra beenruimte, dat doet je goed tijdens de lange vluchten.”