
Etihad Airways heeft in 2024 opnieuw sterke resultaten geboekt, met een bruto bedrijfswinst (ebitda) van omgerekend 440 miljoen euro, ruim drie keer zoveel als in 2023.
De omzet steeg met een kwart tot 6,6 miljard euro, gestuwd door een fors toegenomen passagiers- en vrachtvolume. De nationale luchtvaartmaatschappij van Abu Dhabi vervoerde 18,5 miljoen passagiers, bijna een derde meer dan een jaar eerder.
Ondanks een capaciteitsstijging van 28 procent in Available Seat Kilometres (ASK) liep de bezettingsgraad verder op tot 87 procent. Die laatste parameter is cruciaal voor de rendabiliteit – luchtvaartmaatschappijen moeten gemiddeld minstens 80 procent van hun stoelen gevuld krijgen om winstgevend te blijven.
Verleden jaar weerspiegelde de groeistrategie van Etihad zich in een netwerkuitbreiding naar 80 bestemmingen en de toevoeging van 12 nieuwe vliegtuigen, waaronder zes Airbus A320 NEO’s voor korte- en middellangeafstandsvluchten en een vijfde A380-toestel voor langeafstandsvluchten.
Nieuwe routes werden geopend naar onder meer Boston, Jaipur, Bali en Nairobi, naast Europese zomerbestemmingen als Antalya, Nice en Santorini, met meer dan 10 van deze steden die in 2025 operationeel zullen zijn.
Vanuit Brussels Airport vliegt Etihad aldoor dagelijks naar haar thuisbasis Abu Dhabi, wat het emiraat een interessante draaischijf maakt voor vluchten naar onder meer het Verre Oosten.