
De toekomst van Air Belgium hangt aan een zijden draadje nu de geplande overname door het Nederlandse Peso Aviation Management en het Britse Air One Holding is afgeblazen. De ondernemingsrechtbank van Nijvel heeft de deal vorige week nietig verklaard omdat de overnemers niet voldeden aan twee essentiële voorwaarden.
Een van de struikelblokken was het uitblijven van een tijdige aanvraag bij het Belgische Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV). Daarnaast ontbrak een garantie van Air Belgium’s belangrijkste klant, Sichuan Airlines, voor het verlengen van de bestaande contracten. Zonder deze zekerheden was de overname niet levensvatbaar.
Door het afspringen van de deal kreeg Air Belgium nog drie weken, tot 27 maart 2025, om een nieuwe investeerder te vinden. Lukt dat niet, dan lijkt het doek definitief te vallen voor de Belgische luchtvaartmaatschappij, die zich de afgelopen jaren voornamelijk had toegelegd op vrachtvluchten. De passagiersactiviteiten waren eerder al gestaakt.
Momenteel beschikt Air Belgium over vier vrachtvliegtuigen: twee Airbus A330-200F’s en twee Boeing 747-8F’s. Maar de toekomst van deze vloot is hoogst onzeker. De ongeveer 130 medewerkers van de maatschappij zitten al maanden thuis in afwachting van een mogelijke doorstart. Voor hen is deze nieuwe tegenslag een extra klap.
Peter Scholten, de Nederlandse ondernemer achter Peso Aviation Management, geeft de strijd nog niet op en kondigde al een tweede poging aan om Air Belgium alsnog over te nemen. De markt houdt de situatie nauwlettend in de gaten, want zonder vers kapitaal lijkt een faillissement onafwendbaar.