
Het jaar begon veelbelovend, met heel wat boekingen eind 2024 voor afreizen in 2025. Maar intussen duiken er onzekerheden op die consumenten aan het twijfelen brengen of ertoe aanzetten om hun uitgaven tijdelijk te pauzeren — door economische zorgen en geopolitieke spanningen.
We merken duidelijk dat de consument razendsnel reageert op de zware invoerheffingen die Trump recent heeft ingevoerd. Uit onvrede en ongeloof kiezen reizigers nu voor andere bestemmingen dan de VS. Ook dat zal ongetwijfeld zijn impact hebben op de Amerikaanse economie.
Is er reden tot paniek? Dat denken we niet. Maar het zal wel knokken worden om een mooi groeipercentage neer te zetten — laat staan om een krimpscenario te vermijden. Je kan het ook anders benaderen: als de omzet status quo blijft, werk dan aan je brutomarge. Door die met een paar basispunten op te krikken, bouw je een sterkere financiële positie uit. Dat laatste moet je, naar mijn mening, sowieso altijd doen. Jezelf in waarde zetten gebeurt nog veel te weinig in onze sector.
De essentie blijft dezelfde: geld verdienen om gezond te kunnen ondernemen en je bedrijf futureproof te maken. Toch merken we vandaag nog steeds dat veel bedrijven te weinig investeren in opleidingen, studiereizen, kennisopbouw, softwareontwikkeling en een dynamische houding in een complexe omgeving.
Er ligt zonder twijfel een mooie toekomst in het verschiet voor de reissector — daar geloven we 200% in. De kunst is om de formule te vinden die écht bij jou past, er voluit voor te gaan en die succesvol in de markt te zetten. Meer dan ooit geloven wij in specialisatie: kies je niche, bouw expertise op en onderscheid je van de concurrentie.
Ik wens jullie allemaal een succesvol 2025 toe.
Mickey Creyf
Geef een reactie