
Brussels Airport bereidt zich voor op haar grootste infrastructuurinvestering sinds de jaren 90. Tegen 2032 wil de luchthaven haar terminalcapaciteit gevoelig uitbreiden, een nieuwe hub voor openbaar en ander vervoer en een extra hotel openen. De werken dienen zowel de verwachte passagiersgroei als de druk op de bestaande infrastructuur op te vangen.
De huidige toegang tot de luchthaven – waar trein, bus, taxi en terminal samenkomen – is op piekmomenten overbelast. Er komt een nieuwe mobiliteitshub met gescheiden zones voor taxi’s, intercitybussen en de geplande luchthaventram. Ook de verbinding met fietssnelwegen wordt versterkt.
De vertrek- en aankomsthal wordt vergroot. In de check-in zone en bij de eerste doorgangen is vandaag weinig marge, wat leidt tot opstoppingen. De uitbreiding moet de doorstroming verbeteren, onder meer voor reizigers met beperkte mobiliteit. Tegelijk komt er een nieuw viersterrenhotel met ruim 300 kamers, bovenop het bestaande Sheraton.
“De groei van het aantal passagiers vraagt om meer ruimte, maar ook om betere connecties tussen de verschillende vervoersmodi”, zegt CEO Arnaud Feist. “We investeren in capaciteit, maar ook in gebruiksgemak en duurzaamheid.”
Fasering van werken
De werken worden gefaseerd uitgevoerd. De nieuwe drop-offzone, achter het Sheraton, wordt eind 2026 opgeleverd. De overige infrastructuurprojecten volgen vanaf 2026 en moeten uiterlijk in 2032 voltooid zijn. Er wordt tevens ingezet op energiezuinige technieken zoals warmtepompen, zonnepanelen en regenwaterinfiltratie.
Met de investering wil Brussels Airport haar positie als internationale draaischijf handhaven, maar tegelijk de aansluiting met de omgeving verbeteren.
Geef een reactie