
De tweede dag van het Belgian Travel Congress in Montenegro, een initiatief van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR) en de Union Professionnelle des Agences de Voyages (UPAV), stond in het teken van een conferentiedag met uiteenlopende sprekers.
Het officiële welkomstwoord werd gegeven door Simonida Kordic, minister van Toerisme van Montenegro, en Ana Tripkovic Markovic, directeur van de National Tourism Organisation of Montenegro. Nadien kozen VVR en UPAV voor een gesplitst programma voor hun respectieve leden.
De VVR-conferentie werd geopend door Christophe Jauquet met een presentatie over hoe emotie en beleving de reisindustrie herdefiniëren. Guillaume vande Maele wist te inspireren met zijn keynote “De toekomst van de reissector is niet digitaal”. In zijn keynote “Digitaal is Rock ’n Roll” benadrukte Geert Van Mol dat we in onze activiteiten best een vleugje rebellie mogen tonen om vernieuwing en digitalisering te stimuleren. Zijn inspiratie haalde hij uit de muziekwereld, waar durf en innovatie de motor zijn van vooruitgang. Daarnaast ging het communicatiebureau Comm2You, bij monde van Joachim Deman, dieper in op crisisbeheer en stelde hij een concreet stappenplan op vlak van communicatie voor. Ook digitale ontwikkelingen kwamen aan bod, met aandacht voor de evolutie van backoffice-ecosystemen.
De UPAV-conferenties legden de nadruk op “beter verkopen” en het “beter begrijpen van nieuwe trends”, met als aftrap een keynote van Bruno Colmant: “Voyager dans un Monde qui Change : Décryptage des Grandes Tendances Globales”, waarin hij de grote mondiale trends en hun impact op de reiswereld ontleedde. Colmant schetste hoe een nieuwe wereldorde in wording is en ging dieper in op de vraag welke plaats Europa – en België in het bijzonder – inneemt te midden van de geopolitieke en economische verschuivingen.
Tijdens zijn sessie “Mieux vendre en agence” toonde ‘Dr. Sales’ hoe reisagenten de koopintentie van klanten kunnen aanwakkeren. Hij gaf praktische tips om in een digitale wereld weer echte, duurzame connecties te creëren en zo elke interactie om te zetten in een natuurlijke verkoop. In zijn keynote “Le bien-être, nouveau moteur du voyage?” liet Christophe Jauquet zien hoe gezondheid en welzijn steeds belangrijker worden in de verwachtingen van de reiziger. Hij gaf inzichten in hoe reisprofessionals deze trends kunnen integreren om meer gepersonaliseerde en inspirerende reiservaringen te creëren.
De conferentiedag werd afgesloten met een wrap-up moment, waarbij Pauline Antoine van Poney Illustrations de belangrijkste take-aways van de dag op een creatieve manier samenvatte in tekeningen en cartoons. De avond stond in het teken van een bezoek aan Budva en een wandeling langs de haven, gevolgd door een vrije avond in Club Budva, waar het 50-jarig bestaan van VVR uitbundig werd gevierd.
Vandaag staat volledig in het teken van ontdekking en beleving in Montenegro. Na het ontbijt vertrokken de deelnemers op hun vooraf gekozen dagexcursie: in de voetsporen van Largo Winch, een natuurtocht in het Nationaal Park Lovćen, een culturele ontdekkingstocht, de Baai van Boka of Ulcinj. Vanavond gaat het richting The Chedi in Lustica Bay voor het TUI-diner, een avond in aanwezigheid van Montenegrijnse officials.
Geef een reactie