
BCD Travel heeft een nieuwe kwartaaleditie van zijn Travel Market Report gepubliceerd. Het vierde kwartaalrapport geeft een vooruitblik op 2024 en biedt travelmanagers en reisinkopers inzichten in economische ontwikkelingen, belangrijke risico’s, verwachte prijzen voor vliegtickets, hotels en autoverhuur.
Vliegtarieven
Het herstel in de luchtvaart loopt niet overal ter wereld synchroon. Hierdoor verschillen de factoren die van invloed zijn op de ticketprijzen in 2024 per markt. In sommige markten is de vraag of de capaciteit nog niet terug op het niveau van voor de pandemie; elders is de aanvankelijke opleving alweer voorbij, waardoor de marktomstandigheden weer normaler worden.
Wereldwijd zullen de gemiddelde ticketprijzen in 2024 naar verwachting met 0,8% dalen. Regionale tarieven dalen met 0,9% en intercontinentale tarieven met 0,5%. Met 1,2% lijkt de verwachte daling van de wereldwijde businessclass-tarieven groter dan de verwachte daling van 0,8% voor economyclass.
Azië, Europa, Zuid-Amerika en Zuidwest-Pacific kunnen een daling van meer dan 2% verwachten. Hogere gemiddelde vliegtarieven zijn alleen te verwachten in Afrika en Noord-Amerika, maar de stijging in gemiddelde ticketprijzen in deze twee markten wordt geschat op minder dan 1%.
“De afgelopen twee jaar zijn de vliegtarieven aanzienlijk gestegen”, zegt Jorge Cruz, executive vice president Global Sales & Marketing bij BCD. “Hierdoor was het voor reisinkopers bijna onmogelijk om besparingen als prestatiemaatstaf te gebruiken. We adviseren bedrijven om hun reisbeleid en het boekingsgedrag van hun reizigers onder de loep te nemen om de totale kosten van hun reisprogramma’s te verlagen.”
Hotelprijzen
Wereldwijd zullen de hotelprijzen in 2024 naar verwachting met gemiddeld 6,8% stijgen. Zelfs nu het herstel lijkt te vertragen, zal de vraag het beschikbare aanbod in veel markten blijven overtreffen. Hoewel er tal van projecten lopen om het aantal hotelkamers te verhogen, zal het enige tijd duren voordat dit effect heeft. Bovendien zal de ontwikkeling per markt sterk verschillen. Daarnaast heeft de bezorgdheid van hoteliers over de bezettingsgraad plaatsgemaakt voor een scherpere focus op gemiddelde dagtarieven en inkomsten per beschikbare kamer.
In plaats van te proberen alle kamers vol te krijgen, lijken hotels eerder bereid een lagere bezettingsgraad te accepteren en de beschikbaarheid te beperken om hogere tarieven te kunnen vragen. Nu de inflatie in veel landen zo hoog is, heeft deze prioriteitsverandering als bijkomend voordeel voor hotels dat de bedrijfskosten dalen. Een lagere bezettingsgraad betekent bijvoorbeeld ook lagere schoonmaakkosten.
“Hotels hebben de afgelopen jaren meer geavanceerde technieken voor inkomsten- en opbrengstbeheer toegepast,” zegt Cruz. “Het is voor zakenreizigers steeds moeilijker om beschikbare kamers tegen voorkeurstarieven te vinden. Hoewel het belangrijk is voor reisinkopers om te onderhandelen over goede tarieven, is het net zo belangrijk dat die tarieven beschikbaar zijn wanneer dat nodig is. Anders betalen ze uiteindelijk de marktprijs, waardoor de kosten van hun hotelprogramma’s in 2024 omhoog zullen gaan.”
Duurzaamheid
Twee derde van de reisinkopers vindt duurzaam reizen zeer of uiterst belangrijk. En bijna de helft heeft formele doelen om zakenreizen duurzamer te maken. Maar travelmanagers zullen meer moeten doen. Vooral met het oog op verwachte ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid voor 2024, zoals nieuwe emissieregelgeving.
“De EU-richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) treedt in 2024 in werking en is een uitbreiding op bestaande eisen voor duurzaamheidsrapportage voor bedrijven”, voegt Cruz toe. “Aangezien het Verenigd Koninkrijk, Australië en mogelijk ook de Verenigde Staten dit voorbeeld waarschijnlijk zullen volgen, moeten reisaanbieders en hun zakelijke klanten zich voorbereiden op een grotere vraag naar data en transparantie over hun uitstoot.”