
Ronny De Clercq gaat de uitbreiding en strategische oriëntatie van de toeristische divisie bij Alltours aansturen. De Belgische toerismespecialist, die kan terugkijken op 40 jaar ervaring in de sector, heeft in het verleden al gewerkt bij de reisorganisator.
Alltours maakte bekend dat De Clercq als executive vice president toerisme onder meer verantwoordelijk wordt voor hotelinkoop, destination management en yield. “Ronny De Clercq is een uiterst competente toeristische professional met jarenlange managementervaring in hotelinkoop en productontwikkeling”, zegt Alltours-baas Willi Verhuven lovend over de terugkeer van Ronny De Clercq. Hij zal de toeristische divisies bij Alltours verder uitbouwen en de touroperator sterker positioneren in groeimarkten als Turkije en Egypte, aldus het hoofd van het bedrijf.
De Belg De Clercq werkte vanaf 1980, aanvankelijk als reisleider op verschillende bestemmingen. Zes jaar later begon hij in de hotelinkoop bij (toen nog) Jetair/Sunjets. Na verdere functies in de hotelinkoop bij Neckermann Reisen en Thomas Cook, werd De Clercq in 2005 verantwoordelijk voor de wereldwijde inkoop van hotelcapaciteit voor Thomas Cook Duitsland en UK. In deze rol was hij ook verantwoordelijk voor destination management.
In 2010 stapte De Clercq over naar Alltours als Directeur Toerisme en was hij verantwoordelijk voor hotelinkoop, yield en destination management. In 2011 stapte hij over naar hotelinkoop bij Luxair Tours in Luxemburg en sinds 2019 was hij strategisch adviseur voor Paloma Hotels in Turkije. Daar begeleidde hij de distributie-overgang van het bedrijf na het faillissement van Thomas Cook, en was na de succesvolle opzet van de samenwerking met TUI, strategisch adviseur van de eigenaarsfamilie van Paloma Hotels & Resorts.
De “nieuwkomer” is vol lof over zijn werkgever: De “consistente klantgerichtheid en duidelijke merkstrategie van het bedrijf” zijn “ongeëvenaard in de branche”, legt De Clercq uit. Stichter Willi Verhuven staat in de reissector bekend als een bijzonder eigenzinnig man, die een waar imperium opbouwde van gediversifieerde activiteiten. Naast de internationale touroperator Alltours, heeft het bedrijf een 40 tal hotels en een 200 tal eigen reiskantoren, naast een aantal niet-reis-gebonden bedrijven.
In een telefonisch reactie aan TravMagazine vertelt Ronny De Clercq hoe hij op de recente ITB in gesprek kwam met Verhuven, die bezig is met zijn opvolging – Verhuven heeft geen kinderen. “Deze job is voor mij een enorme uitdaging, maar tegelijkertijd een mogelijkheid om al mijn ervaring, kennis en contacten te kunnen aanwenden om een uitzonderlijk en zeer succesvol bedrijf verder uit te bouwen.”
By the way: Alltours is één van de enige Duitse TO’s die tijdens de coronacrisis geen beroep heeft moeten doen op staatssteun. Het bedrijf is volledig op eigen kracht door de crisis gekomen, wat zorgt voor een gezonde basis om nu nog sneller te groeien. “De verkoop loopt alvast als een trein” bevestigt Ronny ons.