
Elf sprekers kregen, in een keynote of tijdens een workshop, het podium tijdens het #BETravelCongress in Coimbra om hun licht te laten schijnen over diverse onderwerpen die de reisindustrie en meer bepaald de reisagent aanbelangen. Het was een combinatie van strategische, tactische, operationele en zelfs spirituele sessies, wat van de tweede congresdag een stevige gebeurtenis maakte. Wij geven in dit artikel graag een overzicht van de veelheid van onderwerpen, om aan hen die dit keer er niet bij konden zijn, een idee te geven van wat de deelnemers voorgeschoteld kregen. In ons zusterblad Travel360° gaan we later met plezier dieper in op bepaalde sessies, trends en highlights.
We noemen geen namen van sprekers, maar willen graag een impressie geven van de veelheid aan informatie en inspiratie. Uiteraard werd het onderwerp duurzaamheid meerdere malen aangehaald, met een focus op de vele voordelen van een verantwoord duurzaamheidsbeleid, met verrassende invloeden op omzet, imago en zelfs personeelsbeleid.
De reisagenten werd aangespoord om na te denken over een uitbreiding van hun activiteiten met een rol als DMC, met als belangrijkste argumentatie dat de competenties om toeristen naar het buitenland te sturen, mits enige aanpassing ook kunnen aangewend worden om voor buitenlandse toeristen vakanties binnen België te organiseren.
Er werd gewezen op de wereldwijde tewerkstellings- en recruteringsmogelijkheden, die de nieuwe technologische tools vandaag bieden. De vele honderdduizenden “digital nomads” willen helemaal geen vaste werkplek weer, en dat biedt dan weer kansen aan de reisindustrie om “coming together” evenementen te organiseren voor bedrijven die steeds meer competenties gaan zoeken in het buitenland, zonder daarom die mensen fysiek te moeten verhuizen.
We werden erop gewezen dat op het feit dat mensen mensen meer vertrouwen dan bedrijven. Persoonlijke merken als verkoopstrategie zijn een essentieel onderdeel van de toekomst van verkoop. Uit gegevens van LinkedIn blijkt dat de conversie via persoonlijke merken hoger is dan via bedrijfspagina’s. Zowel sales-content als sales-personen zijn essentieel voor bedrijven, maar de manier waarop content aangewend worden waarop de sales-verantwoordelijken verkopen staat voor grote veranderingen.
Het was vermakelijk, en vaak verrassend hoe snel de aanwezige deelnemers de creatie van Instagram Reels oppikten. Maar tijdens die sessie werd ook duidelijk gemaakt dat er geen “one size fits all” social medium bestaat, en dat verdere versnippering naar steeds fijnmazigere doelgroepen onvermijdelijk is. Social media kunnen een slim onderdeel zijn van een marketingstrategie, maar het is best een ingewikkelde materie.
Wie op het congres aanwezig was, zal sneller de risico’s en de gevaren van een burn out herkennen dan wie er niet bij was. Een echte burn out (wat ook wil zeggen dat er “fake” burnouts bestaan) is een energieziekte, die je kan voorkomen. Dat vraagt om mentale, maar ook om fysieke aandacht en paraatheid. En eenvoudige, dagelijkse oefeningen.
Het zorgen voor mensen en de planeet: geen sector ter wereld die daar méér mee te maken heeft dan het toerisme. Elk bedrijf kan een positieve impact hebben op het leven van mensen, maar dat komt niet vanzelf. Daar zijn “verschuivingen” voor nodig, die best eerst intern worden aangepakt voor je er extern mee uitpakt, leerden wij.
CERTA staat voor “Certified Travel Agent” en is een nationaal kwaliteitslabel dat betekent dat je als CERTA-label drager onder andere kwaliteit waarborgt, door een gedragscode toe te passen, goede praktijken op vlak van verantwoord ondernemen vertoont en bepaalde basisprincipes van duurzaam ondernemen toepast.
Talent aantrekken is één van de belangrijkste uitdagingen voor het toerisme, zoveel is duidelijk. Stappen nemen om te komen tot “collectieve intelligentie” in een onderneming maakt dat je bedrijf aantrekkelijker wordt voor zowel bestaande als toekomstige medewerkers.
En dat alles in één dag. De Tapas Tour tijdens de avond was welgekomen.