
Brussels Airlines sluit haar eerste semester van 2023 af op -12 miljoen euro, een verbetering van 87% in vergelijking met vorig jaar. Waar het eerste kwartaal nog eindigde op -44 miljoen euro, sluit het tweede kwartaal af op 31 miljoen euro aangepaste EBIT. De stabielere brandstofprijzen, de toenemende vraag en hogere rendementen geven het vertrouwen dat de luchtvaartmaatschappij solide zwarte cijfers zal behalen voor heel 2023.
De strategische keuze voor o.a. het leisure-segment, met een hoge vraag en een hoge bezettingsgraad, werpt zijn vruchten af.
In de eerste helft van 2023 verwelkomde Brussels Airlines 3,95 miljoen passagiers aan boord van haar vluchten. Dit is een stijging van 45% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Brussels Airlines verhoogde haar omzet met 253 miljoen euro, of 56%, jaar-op-jaar tot 705 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2023 (vorig jaar: 452 miljoen euro), dankzij de toegenomen vraag, stabielere operaties en hogere rendementen. Twee wet-lease toestellen en de toevoeging van twee middellangeafstandsvliegtuigen aan de vloot leidden tot een hoger aanbod van middellangeafstandsvluchten.
De operationele kosten stegen – in lijn met de productiestijging zoals een toename van 34% van het aantal vluchten – met in totaal 184 miljoen euro of 32% tot 756 miljoen euro (vorig jaar: 572 miljoen euro).
Als gevolg hiervan bedroeg de aangepaste EBIT in het eerste semester van 2023 -12 miljoen euro (vorig jaar: -89 miljoen euro), een verbetering van 87% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022. Het tweede kwartaal alleen resulteerde in een winst van 31 miljoen euro.
“In 2022 communiceerden we historisch hoge resultaten in het derde trimester”, aldus Nina Oewerdieck, CFO bij Brussels Airlines. “Dit jaar ben ik trots op dat we al in het tweede semester een recordcijfer hebben kunnen neerzetten. Dit geeft ons veel vertrouwen om solide zwarte resultaten te behalen voor het hele jaar 2023.”
Foto © Brussels Airlines