
Donderdag presenteerde Brussels Airlines nieuwe uniformen voor het personeel tijdens een modeshow. Gabrielle Szwarcenberg, een modeontwerpster van de Antwerpse modeacademie, heeft daarvoor Belgische merken en duurzame materialen gebruikt.
Marineblauw en champagnekleurige details vormen het kleurenpallet van de nieuwe uniformen. Daarmee sluit het ontwerp voortreffelijk aan bij de nieuwe huisstijl van Brussels Airlines, die in november 2021 gelanceerd werd.
Vanaf 1 maart zullen de ruim 2600 medewerkers – cabinepersoneel, piloten en luchthavenmedewerkers – te zien zijn in het nieuwe uniform.
Het ontwerp heeft twee essentiële invalshoeken: duurzaamheid en inclusie. “Deze nieuwe uniformen zijn perfect in lijn met het DNA van Brussels Airlines: de Belgitude, de samenwerking met jong talent, een focus op duurzaamheid en inclusiviteit”, zegt Tilman Reinshagen, de Chief Operating Officer van Brussels Airlines, in een persbericht.
Duurzaamheid
Elke leverancier die betrokken is in het project kreeg hoge standaarden opgelegd in verband met duurzaamheid en eerlijke werkomstandigheden. Daarvoor werkte Brussels Airlines onder meer samen met de Belgische merken Atelier Content en Ambiorix.
De schoenen zijn namelijk gemaakt op basis van veganistisch leer gepuurd uit druiven en cactussen. Ook de wol voor de kledij komt van schapen die goed verzorgd worden.
Inclusie
De kledij is inclusiever omdat ze comfortabel aansluiten bij alle lichaamsvormen en mensen van alle leeftijden. Er zijn ook enkele unisex-items toegevoegd aan het uniform, waaronder sneakers en de geklede schoenen van veganistisch leer.
“Ik wilde een ontwerp maken dat elegant en gesofisticeerd is, dat in de eerste plaats zeer praktisch is om te dragen. Daarom introduceren we rolkragen en sneakers, items die enorm comfortabel zijn”, aldus Gabrielle Szwarcenberg.
Daarnaast zullen de richtlijnen voor haarstijlen, make-up of juwelen niet langer gender gebonden zijn. Zo is make-up bijvoorbeeld niet langer verplicht voor vrouwen en verboden voor mannen.