
Akbar Al Baker treedt af als CEO van Qatar Airways, wat een plotseling einde betekent van een van de langste bestuursperiodes in de luchtvaartwereld.
Al Baker, die de luchtvaartmaatschappij sinds 1997 leidde, zal op 5 november aftreden. De stap was onverwacht en Qatar Airways gaf geen reden voor zijn vertrek. De luchtvaartmaatschappij zei dat hij zal worden vervangen door Badr Mohammed Al Meer, de chief operating officer van Doha Hamad Airport, de basis van de luchtvaartmaatschappij.
Al Baker staat bekend als een van de meest uitgesproken en invloedrijke leidinggevenden in de sector en wordt alom geprezen voor zijn transformatie van Qatar Airways tot een van ‘s werelds beste luchtvaartmaatschappijen. Tijdens zijn 27-jarige ambtstermijn hield hij toezicht op de agressieve uitbreiding van en investeringen in de luchthaven van Doha, die nu een gevestigde wereldwijde hub is. Al Baker is momenteel de algemeen directeur van de luchthaven.
Al Baker heeft vaak controverse uitgelokt met zijn standpunten over de luchtvaartsector. In juni zei hij staalhard dat de netto nul doelstellingen van de sector een “PR-oefening” waren en voorspelde hij dat ze niet gehaald zouden worden.
In 2018, gevraagd naar genderongelijkheid in de industrie, zei Al Baker “natuurlijk” dat luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten geleid moeten worden door een man, “omdat het een zeer uitdagende positie is.”
Nadat de opmerkingen voor ophef hadden gezorgd, betuigde Al Baker spijt in een verklaring door te zeggen dat “het mij een genoegen zou zijn als ik een vrouwelijke kandidaat zou kunnen helpen ontwikkelen om de volgende CEO van Qatar Airways te worden”.
Tijdens zijn periode bij Qatar Airways werd Al Baker bekend als een van de meest uitgesproken leiders in de luchtvaartindustrie – met een hard veranderende, soms confronterende aanpak die werd meegenomen in onderhandelingen met fabrikanten en anderen.
Al Baker heeft in de loop van zijn carrière ook een aantal controversiële opmerkingen gemaakt, waaronder de suggestie dat vrouwen geen luchtvaartmaatschappijen kunnen leiden en het feit dat hij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen “onzin” noemde en zei dat hun passagiers “altijd door oma’s bediend werden”. Voor beide opmerkingen bood hij later zijn excuses aan.
Vorig jaar haalde Al Baker uit naar critici van Qatar als gastheer voor de FIFA World Cup, door te zeggen dat zijn land “altijd zout in de wonde zal wrijven” van zijn tegenstanders – na bezorgdheid van sommige andere landen en voetbalteams over de manier waarop Qatar omgaat met zijn enorme populatie laagbetaalde arbeidsmigranten en zijn standpunt over LGBTQ-rechten.
In juli rapporteerde Qatar Airways een winst van 1,2 miljard dollar over het afgelopen boekjaar, deels gestimuleerd door de organisatie van de 2022 FIFA World Cup. Dat is iets minder dan de 1,5 miljard dollar winst van het jaar ervoor – deels door een piek in de bedrijfskosten, met name voor vliegtuigbrandstof, omdat de energieprijzen stegen nadat de pandemie afnam en het vliegverkeer weer op gang kwam.
Qatar Airways’ inkomsten bedroegen $20,9 miljard in het fiscale jaar, een stijging ten opzichte van $14,4 miljard het jaar ervoor.