
Op maandag 15 januari vond de jaarlijkse ABTO-nieuwjaarsreceptie plaats. De Belgian Association of Travel Organisers mocht 189 reisprofessionals verwelkomen, volgens ABTO-voorzitter Geert Raes de grootste opkomst van de afgelopen tien jaar. De receptie werd gehost in b.house van Brussels Airlines, in aanwezigheid van Brussels Airlines CEO en CCO Dorothea von Boxberg en Frederic Dechamps (Senior Director Sales), en kreeg de ondersteuning van het Vakantiesalon van Brussel en gastland Marokko.
“Naar jaarlijkse gewoonte heffen de ABTO-leden begin januari het glas op een nieuw en hopelijk magisch reisjaar”, vertelt Geert Raes. Daarnaast viel er ook wat anders te vieren, want op 5 december 2023 werd de ABTO-vereniging 50 jaar. “Een mijlpaal die we een jaar lang willen vieren”, aldus Raes. ABTO maakte van de gelegenheid gebruik om een overzicht te geven van de diverse activiteiten en vooruit te blikken op de doelstellingen en visie op de Belgische reisindustrie voor 2024.
“Stabiele groepering”
In zijn speech onderstreepte ABTO-voorzitter Geert Raes dat de organisatie al 50 jaar ten dienste staat van al zijn leden. “Ondertussen hebben we vele calamiteiten en stormen doorstaan en onze leden hebben zich telkens flexibel en adequaat aangepast aan de omstandigheden en dit met de grootste zorg en bescherming voor onze reizigers en medewerkers”, aldus Raes. “We zijn een stabiele groepering van reisorganisaties, ondernemingen en zo’n 165 reiskantoren. ABTO is vandaag meer dan ooit van belang met de snel wijzigende omgevingsfactoren waarin wij opereren.”
Een blik naar de toekomst
ABTO’s maandelijkse en trimestriële marktstudies – uitgevoerd door GFK – tonen een stijging van 7% tot 21,3 miljoen reizen voor 2023. ABTO wierp ook een blik naar de toekomst. Geert Raes leende daarvoor enkele quotes van de website van de Marokkaanse Nationale Dienst voor Toerisme. “We dream big”, blikte de voorzitter vooruit naar 2024. Of nog: “ABTO shines the light forward for its members travel organisers”. “Een ‘back to normal’, met een uitgesproken vroegboekseizoen is terug van weggeweest. De datumshift van de paasvakantie tussen beide taalgemeenschappen blijkt een belangrijke katalysator voor meer en langere reizen in de mei-periode. “Voor wat reizen betreft kunnen overschouwend vaststellen dat de ‘goesting’ om te reizen nog meer leeft dan vóór en tijdens de pandemie. Het neemt bijna historische proporties aan, ondanks de geopolitieke gebeurtenissen die we allemaal kennen”.
Uitdagingen
De ABTO-voorzitter stipte ook enkele uitdagingen aan, met name de PTD (Package Travel Directive) en de voorschotregeling op Europees niveau. “De voorschotregeling zal nog beter gedefinieerd moeten worden, gelukkig heeft men ondertussen wel voldoende oog voor de bestaande geldstromen in de reissector. Dit was een belangrijke bezorgdheid bij al onze leden, en hopelijk blijven de krachtlijnen van het huidige voorstel grotendeels van toepassing”, aldus Raes.
Op technologisch vlak onderstreepte Raes uiteraard de ontwikkelingen op vlak van AI. “In marketingtermen zien wij dit als een fantastische opportuniteit. Deze technologie zal zeker onze sector grondig bijkleuren. Het potentieel voor de reisadviseur/reisorganisator schuilt in de kennis om droomreizen snel en grondig aan te scherpen.” Tegelijk stelde de ABTO-voorzitter ook gerust: “De klantgerichtheid van de goed geïnformeerde reisadviseur-organisator kan je niet door een AI ‘machine’ gaan vervangen en net dat menselijk aspect blijft onze toekomst garanderen.”
Duurzaamheid
Op vlak van duurzaamheid viel volgende uitspraak op: “Bijna alle klanten willen deelnemen aan het groene, klimaatvriendelijke toerisme, maar voor de financiële gevolgen passen ze liever nog even. Toch is het hoog tijd dat wij met z’n allen aandacht schenken aan deze problematiek. ABTO wil al zijn leden hierbij zoveel mogelijk ondersteunen en de tools die hiervoor nodig zijn aanreiken. Velen hebben trouwens al heel wat actie ondernomen. ABTO blijft ijveren voor haalbare en betaalbare oplossingen in het belang van zijn leden.”
Vakantiesalon van Brussel: gastland Marokko
Het ABTO-evenement kreeg de ondersteuning van het Vakantiesalon van Brussel/Brussels Travel Top en gastland van de beurs, Marokko. Het vakantiesalon gaf inzage in zijn plannen voor de aankomende editie van het salon – van 1 tot 4 februari in Brussels Expo – en de vakdag Brussels Travel Top, dat in samenwerking met TRAVelMedia BeLux wordt georganiseerd tijdens de eerste dag van de beurs. Verder maakten de ABTO-leden kennis met het gastland van het Vakantiesalon, m.n. Marokko, en de ambitieuze plannen van land op toeristisch vlak. Marokko wil tegen 2026 17,5 miljoen toeristen verwelkomen en 26 miljoen tegen 2030. In termen van bezoekerscijfer kende Marokko in 2023 een robuuste groei met 13,3 miljoen aankomsten, 36% hoger dan in 2022 en 11% hoger dan in 2019. Dat alles was goed voor 23,8 miljoen overnachtingen in 2023, +53% t.o.v. 2022 en +9% t.o.v. 2019. Over de diverse luchtvaartmaatschappijen heen staat Marokko in 2024 vanuit België alvast met 950.000 vliegtuigstoelen in de markt.