
Bijna tien weken nadat FTI het faillissement aanvroeg (maandag 3 juni 2024) begint het Duitse garantiefonds (DRSF) met het terugbetalen van gedupeerde klanten die een pakketreis hebben geboekt.
Het gaat om meer dan 215.000 geannuleerde pakketreizen van gasten uit ruim 40 landen, van bedrijven die tot de FTI Group behoorden. Daarnaast zijn er 60.000 tot 65.000 pakketreizigers die ten tijde van het faillissement al met FTI op vakantie waren en bijvoorbeeld opnieuw hun hotelverblijf moesten betalen.
De garantie geldt niet voor los geboekte reisdiensten, zoals losse hotelboekingen.
Bij de totale terug te betalen schade zou het gaan om een driecijferig miljoenenbedrag.
Der Deutsche Reisesicherungsfonds (DRSF) spreekt van waarschijnlijk ‘een van de grootste terugbetalingsprocessen voor consumentenbescherming in de geschiedenis van de Bondsrepubliek Duitsland’.
De DRSF zegt actief contact op te nemen met alle in aanmerking komende personen van wie zij de benodigde contactgegevens heeft.
Klanten met ten minste twee authenticatiemiddelen, zoals mailadres en mobiel nummer, komen als eerste aan de beurt.
In aanmerking komende consumenten van wie het Duitse garantiefonds niet over de benodigde contactgegevens beschikt, kunnen zich op de website van DRSF registreren.
Klanten moeten een boekingsbevestiging, betalingsbewijzen en een reisverzekeringscertificaat van DRSF kunnen tonen.
De DRSF had eerder aangekondigd dat het grootste deel van de restituties tegen de herfst zou zijn voltooid.
FTI vroeg op 3 juni dit jaar het faillissement aan nadat een overname door investeerder Certares, waarmee het noodlijdende FTI gered leek, alsnog werd geannuleerd.
Foto Shutterstock