
Door: Steven Decraene
Een nieuw concept om studiereizen nog interessanter te maken voor reisagenten, dat is de bedoeling van TUI Break Content Shoot. En met Praag koos TUI de ideale stad om die formule bij zeven reisagenten uit te proberen.
Met een smartphone in de hand volgden de reisagenten bijvoorbeeld een geleide stadswandeling waarbij iedereen vooral oog had voor de fotogenieke trekpleisters. Het volledige historische centrum van Praag is door UNESCO erkend als werelderfgoed en daarom bestaat de kunst erin om net die ene foto van het astronomische uurwerk op het Middeleeuwse Raadhuis te nemen die niemand anders heeft. En fotograferen we de beroemde Karelsbrug over de Moldau best overdag of beter bij avondlicht?
Naast de klassiekers zoals de 14-eeuwse Tyn-kerk met zijn twee spitse torens op het Oude Stadsplein of alle majestueuze gebouwen in de Oude Burcht van Praag, biedt een zoektocht naar eigenzinnige foto’s de mogelijkheid tot nieuwe ontdekkingen. Zo groeide het ‘Dansende Huis’, een merkwaardig gewelfd gebouw van de architecten Vlado Miluni en Frank Gehry, snel uit tot een hit op Instagram. Franz Kafka, één van de beroemdste schrijvers, kreeg een eerbetoon in de vorm van een standbeeld met een groot roterend hoofd. Dat kunstwerk is een soort elegant bewegende sculptuur van maar liefst 39 ton dat elke dag duizenden nieuwsgierigen naar een plein bij een shoppingcenter lokt. Kafka als influencer op al die Tiktok-filmpjes en Snapchat-foto’s, het kan zomaar in Praag.
De reisagenten reageren enthousiast op deze studiereis met een wat aparte insteek. ‘Een leuk, tof concept,’ horen we van de deelnemers. Een ervaren reisagente gaat zelfs nog verder: ‘zo’n studiereis dwingt ons, de oudere en koppige generatie, wat mee te gaan met de jongeren. Bovendien leert het ons die nieuwe communicatiemiddelen zoals sociale media beter te gebruiken.’
TUI koppelde aan de studiereis een kleine wedstrijd onder de deelnemende reisagenten. De reisagent(e) die met zijn of haar foto/filmpje de meeste likes via social media verzamelt, krijgt een waardebon en eeuwige roem. Bovendien merkt TUI dat sociale media een belangrijkere rol spelen om vooral citytrips aan te prijzen.
Sinds kort heeft TUI nog een andere handige tool voor klanten die bij hen een citytrip boekten: de speciale whatsapp-applicatie ‘Louise’. ‘Louise’ is een persoonlijke mini-reisgids die per whatsapp niet alleen tips geeft, maar tussen 9u en 20u ook alle vragen van de reiziger over de bestemming beantwoordt. Getest in Praag en goed bevonden. Op de vraag ‘is er een leuke rooftop in de buurt van het Wenceslausplein?’, antwoordt Louise snel: ‘the Duplex’.
Praag is trouwens één van de topbestemmingen in de nieuwe TUI-brochure ‘Citytrips’. Vanaf eind augustus wordt die brochure opnieuw verdeeld in de reiskantoren, na een jaartje afwezigheid. De tendens voor citytrips gaat in stijgende lijn want nagenoeg alle aangeboden steden trekken dit jaar opvallend meer reizigers aan. En met een toename van 130% reizigers in vergelijking met vorig jaar is Praag de sterkste stijger. De hoofdstad van Tsjechië verovert daardoor naast toppers als Rome, Parijs, Barcelona en Londen een plaatsje in de lijst van top 10-bestemmingen bij de TUI-citytrips.
Meer foto’s via de Facebookpagina van TravMagazine BeLux.