
In de aanloop naar het Vakantiesalon van Brussel, dat van 1 tot en met 4 februari 2024 plaatsvindt in Brussels Expo, heeft de nieuwe Chief Operating Officer, Nikkel Kebsi, een ambitieuze koers uitgestippeld. Met 65 jaar geschiedenis is het salon een instituut op het gebied van reizen en toerisme. Verbeterde klantbeleving, duurzaamheid en samenwerkingen met toonaangevende professionals in de toerismewereld spelen een centrale rol. Onder impuls van Nikkel Kebsi en in samenwerking met TRAVelMedia BeLux kent het B2B-gedeelte, met Brussels Travel Top op 1 februari, een herintroductie. De dag staat helemaal in het teken van een uitgekiend programma voor reisprofessionals, inclusief drie ‘top of mind workshops’ en een Tenorendebat.
Wat is de belangrijkste strategie om het Vakantiesalon van Brussel duurzaam te positioneren als het toonaangevende nationale toerismesalon?
“Sinds 2022 is de strategie erop gericht om het aanbod uit te breiden met een scala aan exposanten, waaronder niet alleen reisbestemmingen, maar ook actoren uit de toerismesector zoals luchtvaartmaatschappijen en hotels. Er wordt gestreefd naar een verbeterde klantbeleving door bezoekers een scala aan mooie ervaringen te bieden, variërend van animatie tot culinaire demonstraties. Belangrijke samenwerkingen worden aangegaan met professionals in de toerismewereld, zoals ABTO, VVR, UPAV, en TRAVelMedia BeLux voor de organisatie van Brussels Travel Top. Gerichte promotiestrategieën, waaronder advertentiecampagnes en sociale media, worden ingezet om een breed publiek van potentiële reizigers aan te trekken. Duurzaamheid staat centraal met de nadruk op een milieuvriendelijke aanpak, zowel bij de organisatie als bij exposanten, en het bewustmaken van bezoekers over duurzaamheid in de toerismesector. Continue analyses van feedback van bezoekers en exposanten leiden tot jaarlijkse aanpassingen. Voor de 2024 editie van het Vakantiesalon van Brussel gaan we door op dezelfde basis als in 2023, maar tegelijk werken we ook aan een nieuw concept waar verjonging, beleving, variatie centraal staan en waarom niet een eventuele in vraag stelling van de naam voor de editie van 2025.”
Kan je al een tipje van de sluier lichten over het nieuwe, toekomstige concept van het Vakantiesalon?
“Voor het nieuwe concept van 2025 plannen we gesprekken met zowel toerisme-actoren als een panel van bezoekers om beter aan hun verwachtingen te voldoen. We streven ook naar synergiën met andere sectoren zoals gastronomie, fotografie, boten, kamperen, enz.”
Kunt u een greep geven uit de exposanten die aanwezig zullen zijn op het Vakantiesalon?
“We zijn bijzonder enthousiast om in Paleis 5 opnieuw grote touroperators te verwelkomen, waaronder TUI Belgium en Corendon, én de terugkeer van Connections. Vertegenwoordigde landen zijn onder andere Slovenië, Japan, Thailand, Taiwan, Tunesië, Marokko en Kroatië. Op vlak van Cruises zijn MSC Cruises, CroisiEurope, Costa Cruises, Wondercruises aanwezig, evenals autocarbedrijven Lauwers, Verhoeven en Voyages Léonard. Verder zijn er verre bestemmingen vertegenwoordigd door touroperators zoals Tooku, Djoser, Hobo, Dromen, Travel Sensations, Travel by Excellence, Sawadee (nieuw) en Visit USA (nieuw). In Paleis 6 zijn er exposanten van de Côte d’Azur (nieuw), Côte de Bar en Champagne, Corsica, de Opaalkust, de Elzas, de Var, de Bourgogne en vele andere bestemmingen. Natuurlijk zijn ook Visit Wallonia en Nederland weer aanwezig evenals Dicar, Urbano, Nomade Motorhomes, Europacaravans, Glenan Concept cars,… (verhuur en verkoop van mobilhomes). Het eregastland is Marokko met een stand van 250 m².”
Hoe speelt de beurs in op de aspiraties van reizigers en de verwachtingen vanuit de reisindustrie?
“We halen de banden aan met experts uit de sector zoals VVR, UPAV, ABTO en media zoals TravMagazine BeLux. Daarnaast werken we aan een nieuw concept dat gebaseerd zal zijn op de input van zowel reizigers als stakeholders uit de toerismesector.”
Welke persoonlijke toets voegt u toe aan het komende Vakantiesalon van Brussel?
“Ik vind het persoonlijk enorm belangrijk om een B2B-gedeelte op te nemen in het Vakantiesalon en Brussels Travel Top opnieuw te laten floreren, om zo tegemoet te komen aan de wensen van onze exposanten. We werken samen met TRAVelMedia BeLux om de workshops en het Tenorendebat vorm te geven en zo het evenement te laten uitgroeien tot een onmisbare B2B-afspraak. Het is van groot belang om op de beurs een ontmoetingsdag voor reisprofessionals te hebben, gezien het feit dat we al meer dan 350 exposanten en 800 professionals verwelkomen. Het is dus de ideale plek voor zakelijke activiteiten. Tot slot, op het gebied van marketing verhogen we onze investeringen in communicatie. Ook breiden we ons team uit om nog beter te kunnen inspelen op de verwachtingen van exposanten en bezoekers.”
Wat staat de reisprofessional te wachten tijdens Brussels Travel Top?
“Reisprofessionals hebben tal van redenen om Brussels Travel Top te bezoeken. Brussels Travel Top, In combinatie met het Vakantiesalon van Brussel, biedt een scala aan toeristische bestemmingen wereldwijd, waardoor het een ideale gelegenheid is om nieuwe dingen te ontdekken. Ze komen er in contact met toeristische dienstverleners, zoals hotels, luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurbedrijven, cruisebedrijven,… om gunstige tarieven en partnerships te onderhandelen. Daarnaast biedt Brussels Travel Top dankzij de conferenties en het Tenorendebat de laatste trends en actuele uitdagingen in de industrie. Deelnemen aan een professionele beurs zoals Brussels Travel Top is eigenlijk een must voor elke reisprofessional. Het versterkt hun expertise, waardoor ze hun klanten beter kunnen bedienen en concurrerend blijven op de markt. Kortom, het evenement biedt tal van kansen voor professionals om hun horizon te verbreden, hun netwerk te versterken en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends.”
Wie is Nikkel Kebsi?
Sinds 1 juni 2023 brengt Nikkel Lee Kebsi als nieuwe COO een frisse dynamiek bij FISA en het Vakantiesalon van Brussel. Met een basketbalachtergrond, waaronder ervaring als interim general manager bij Circus Brussels Basketbal, bekijkt hij onze sector met een vernieuwende invalshoek. Nikkel staat bekend om zijn uitgebreid netwerk in binnen- en buitenland en zijn rol als bemiddelaar. Mensen die Nikkel hebben ontmoet (hij was o.a. te gast op de Travel Awards), zullen bevestigen dat hij niet alleen zeer professioneel is, maar ook bekend staat om zijn aangename persoonlijkheid.
Bezoekersregistratie voor reisprofessionals
Wenst u de beurs te bezoeken en tegelijk Brussels Travel Top mee te pikken? Dan kan u uw gratis ticket aanvragen via deze link: https://www.vakantiesalon.eu/registration-brussels-travel-top.
Met dit ticket krijgt u als professionele bezoeker gratis toegang tot het Vakantiesalon én de Brussels Travel Top.