
Goed een jaar na de instap van Tom Dieltiens als vennoot bij Active Holidays – het bedrijf achter de merken Aktief Ski en Odysseus – delen Adriaan De Keuster en Tom hun inzichten over de groei en evolutie van het bedrijf. “Odysseus onderscheidt zich als luxe-to met een sterke focus op persoonlijke service en snelle offertes.”
Welke balans maken jullie op van 2024 tot dusver?
Adriaan: “We zien weer groei, wat zeer positief is. Het is bemoedigend dat we, in vergelijking met voorgaande jaren, een voorsprong hebben. Er is ook een evolutie op productvlak; zo hebben we ons stevig gepositioneerd als een luxe self-drive specialist in Europa, en het is duidelijk dat de reisagenten ons hiervoor weten te vinden. Er zijn maar weinig touroperators die deze niche bedienen. Ik denk dat veel reizigers hier behoefte aan hebben, omdat ze vaak zelf iets proberen samen te stellen en dan tegen problemen aanlopen, zoals de kwaliteit van hotels die niet altijd goed is gecontroleerd.”
Springt Odysseus daarmee in het gat dat Caractère op B2B-vlak heeft achtergelaten?
Tom: “Ja, dat proberen we zeker te doen. Het is behoorlijk arbeidsintensief, maar de markt had er duidelijk behoefte aan. Het is veel intensiever dan een offerte maken voor bijv. een verblijfshotel met transfer en vlucht voor twee personen. Bij self-drive vakanties moet je rekening houden met de huurauto, de gewenste routes, en gekoppelde landarrangementen waarbij de verschillende overnachtingen naadloos op elkaar moeten aansluiten. Het moet bovendien correct en concurrerend geprijsd zijn. Dit kost meer moeite, maar het wordt gewaardeerd door de reisagent.”
Wat zijn jullie focuspunten?
Tom: “We hechten veel aandacht en tijd aan het bezoeken van reiskantoren. We zien daardoor een toename in het aantal kantoren dat met Odysseus samenwerkt. Het is geweldig om te zien dat onze inspanningen vruchten afwerpen en dat mensen overtuigd raken om een aanvraag te doen. Als ze eenmaal de stap hebben gezet, blijven ze bij ons en volgen er nog boekingen.”
Adriaan: “Mensen zijn enthousiast over onze service, met name de 24-uurs policy waarbij we altijd binnen een dag een offerte leveren. Snelheid is een cruciaal element in onze dienstverlening.”
Adriaan: “Odysseus werkt nu samen met meer kantoren, mede dankzij de geloofwaardigheid van Tom, die al 23 jaar actief is in sales.”
Over welke Odysseus-brochures beschikt de reisagent?
Tom: “We hebben momenteel de brochures World, Orient, Afrika en Mediterranee, maar we zullen binnenkort overgaan naar drie brochures door World en Orient samen te voegen.”
Adriaan: “Onze brochures zijn “coffee table” exemplaren. Het is een item dat je kunt gebruiken wanneer je gasten ontvangt om over je reiservaringen te praten. We willen deze brochures de komende jaren zeker in stand houden, zodat de topklanten van de reisagenten iets tastbaars mee naar huis kunnen nemen.”
Tom: “We hebben de milieu-impact ervan volledig geminimaliseerd. We werken samen met een drukkerij die volledig op zonne-energie draait. De brochure wordt voor 95% op gerecycled papier gedrukt. Het enige element met een milieu-impact is onze bekende goudfolie, waar we niet van af willen stappen. Daarnaast wordt de distributie van onze brochure uitgevoerd via een sociaal project.”
Adriaan: “De brochure is echt noodzakelijk. We presenteren niet simpelweg een lijst van hotels, maar geven een overzicht per land, inclusief een circuit en extra uitleg. Hierdoor ontstaat een mooi, samenhangend geheel.”
Wat is de USP van Odysseus in het speelveld van luxe-aanbieders?
Tom: “Bij Odysseus blijft het heel persoonlijk. Wij hebben geen platform of boekingssysteem waar je een prijsberekening kunt maken, omdat ik denk dat er dan minder interactie is tussen de touroperator en de reisagent om het juiste hotel of product bij de juiste klant te plaatsen.”
Adriaan: “De kennis die onze mensen hier hebben, is echt legendarisch. Dat zetten we in om de reisagenten en klanten een persoonlijke benadering te bieden. Die insteek laat zich moeilijk in een digitaal platform vertalen.”
Tom: “De algemene feedback die we krijgen is hoe fijn het is om met ons samen te werken. De snelheid, de volledigheid, de gepersonaliseerde offertes en de uitgebreide informatie die we verstrekken worden zeer gewaardeerd. Er zijn veel dingen die al geautomatiseerd kunnen worden. Maar als je het volledige pakket wilt aanbieden dat wij vandaag de dag bieden – hotel, vlucht, huurwagen, privétransfer, enzovoort – en dat allemaal in één goed werkend platform wilt integreren, zijn dat gigantische investeringen. Aan de ene kant ben ik daar een beetje huiverig voor, omdat ik al veel bedrijven heb zien falen door dergelijke investeringen.”
Wat is jullie positie in Wallonië?
Adriaan: “We hebben geen Franstalige brochures, maar we hebben wel een aantal kantoren in de Brusselse rand die ons weten te vinden. We gaan wel de Nederlandse markt op. Vorig jaar hebben we het hele SGR-proces doorlopen, en inmiddels hebben we een eerste groepering in Nederland die bij ons boekt. Dat heeft eigenlijk gewoon met de taal te maken. Als we kansen zien in Franstalig België, zullen we die uiteraard benutten, maar Nederland was een logische eerste stap.”
Tom, in maart 2023 werd je vennoot bij Active Holidays, het bedrijf achter de merken Aktief Ski en Odysseus. Hoe kijk je terug op je eerste jaar?
Tom: “Ondernemer was ik al, want ik heb al 24 jaar een eigen zaak. Maar los daarvan, het was een heel pittig jaar. Ik zou het omschrijven als druk en intensief, maar dankzij de gezamenlijke inspanningen met Adriaan hebben we ons erdoorheen geslagen. Ik zou het niet anders willen.”
Adriaan: “Ik vind dat we heel trots mogen zijn op hoe we dit hebben aangepakt.”