
In Duitsland heeft de luchtvaartmaatschappij Lufthansa vooralsnog stakingen weten te voorkomen door haar grondpersoneel een loonsverhoging te geven.
Lufthansa bereikte hierover een overeenstemming met de vakbond die 20.000 medewerk(st)ers bij het grondpersoneel vertegenwoordigt. De luchtvaartmaatschappij is nog wel in onderhandeling met piloten.
De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa is een loonsverhoging overeengekomen van iets meer dan 19% voor de laagstbetaalde grondwerkers en 8,3% voor de bestbetaalde. De overeenkomst met vakbond volgt op een ‘waarschuwingsstaking’ door het grondpersoneel van Lufthansa op 27 juli jl.
Een woordvoeder gaf de volgende toelichting: “Gezien de aanhoudend hoge lasten als gevolg van de pandemie en de onzekere economische situatie, hebben we de verhoging over verschillende fasen en over een termijn van 18 maanden gespreid”.
De overeenkomst omvat een vaste betaling van 200 euro per maand per werknemer met terugwerkende kracht tot 1 juli, plus een verhoging van het maandelijkse basissalaris met 2,5% of ten minste 125 euro vanaf 1 januari 2023, en nog eens 2,5% vanaf 1 juli volgend jaar.
Dit komt neer op een verhoging van 19,2% op een salaris van € 2.000 per maand, 13,6% op € 3.000 en 8,3% op € 6.500 per maand, aldus Lufthansa.
De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de leden van vakbond Ver-di.
Lufthansa bevestigde dat het nog steeds in gesprek is met het cabinepersoneel en de piloten, die tegen hebben gestemd om te staken over de lonen.
Onze woordvoerder bevestigde opnieuw dat het management van Lufthansa een akkoord wil bereiken nadat de eendaagse staking van het grondpersoneel Lufthansa ongeveer 36 miljoen euro heeft gekost.
Lufthansa Group chief executive Carsten Spohr zei dat hij “optimistisch” was over het bereiken van een regeling met beide groepen werknemers vorige week toen hij een terugkeer naar winst meldde in de drie maanden tot juni.
De groep – die naast Lufthansa ook Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines en Eurowings omvat – heeft in het kwartaal een winst van 259 miljoen euro geboekt, ondanks 158 miljoen euro aan “onregelmatigheidskosten” als gevolg van de verstoring van vluchten.
Spohr waarschuwde: “We bereiken de grenzen van onze personeelscapaciteit door het extra werk dat nodig is om de onregelmatigheden in de vluchten op te vangen en door een hoog ziektecijfer.”