
De insolventieprocedure die door het Duitse FTI Touristik is gestart, heeft ook gevolgen voor spelers in het Belgische reislandschap.
Neckermann, dat samenwerkt met het getroffen Duitse reisconcern, heeft ongeveer 2.000 dossiers die via hen bij FTI zijn geboekt. “Wij begrijpen dat dit nieuws zorg en onzekerheid kan veroorzaken, vooral voor klanten die reeds een reis hebben geboekt, onderweg zijn of op het punt staan te vertrekken”, klinkt het bij Neckermann. “We doen ons uiterste best om onze klanten correct te informeren en hen bij te staan in het zoeken naar een oplossing.”
“Het betreft alleen de reisorganisator FTI Touristik GmbH en 5vorFlug (een merk van FTI Touristik GmbH).” Neckermann benadrukt dat andere reizen die geboekt zijn via een Neckermann Travel Shop helemaal niet in het faillissement betrokken zijn en zullen gewoon worden uitgevoerd.
“Indien reizigers een pakketreis hebben geboekt met de reisorganisator FTI Touristik GmbH met een vertrek tot en met maandag 10 juni 2024, dan zal FTI GmbH niet meer in staat zijn de vakantie te organiseren.” Een Neckermann Travel Specialist neemt in dat geval contact op met de klant voor het zoeken van een alternatieve reis en zal hem bijstaan bij het indienen van de claim bij de verzekeringsmaatschappij DRSF om zo de reeds betaalde bedragen te recupereren. “DRSF meldde op 3 juni 2024 op hun site dat alle eerder betaalde sommen van de geannuleerde trips zullen worden terugbetaald.”
“Indien de klant een pakketreis heeft geboekt met de reisorganisator FTI Touristik GmbH met een vertrek vanaf dinsdag 11 juni 2024 (incl.), is er momenteel nog geen duidelijkheid.” Neckermann volgt de situatie op de voet en staat hiervoor in contact met DRSF. “Er wordt nu door DRSF gekeken naar de mogelijkheden om alle geboekte reizen door te laten gaan. Van zodra er meer duidelijkheid is, zal de Neckermann Travel Shop contact opnemen met de klant. We behandelen met prioriteit de dossiers waarvan de vertrekdatum het dichtste bij is.”