
In TravMagazine BeLux 24 verschijnt een uitgebreide Rail Special met een update over de heersende dynamiek in het Europese spoorweglandschap. Via een aantal diepte-interviews komen diverse thema’s aan bod. We spraken met Dr. Kris Bachus van de KU Leuven over duurzame zakenreizen per trein, we trokken naar Namen voor een gesprek met Fabian Pirard van de gespecialiseerde reisorganisatie Railtrip.travel en we sprongen zelf op de ICE hogesnelheidstrein van Deutsche Bahn richting Frankfurt.
Inspelend op de klimaatdoelstellingen waarbij de trein ook door steeds meer reizigers wordt beschouwd als een duurzaam vervoermiddel zet NMBS Internationaal heel sterk in op een verdere uitbreiding van het aanbod op onder meer Frankrijk, Italië en Spanje. In 2023 volgt ook een nieuwe API en een bijzonder gebruiksvriendelijke opvolger van het performante @lantis2-reserveringssysteem. NMBS Internationaal heeft zich tot doel gesteld om de dynamiek rond internationale treinreizen tot in de reisbureaus te brengen.
“Het Rail Service Center positioneren wij steeds meer als het verlengde van de accountmanagers en als de ruggengraat van onze diensten naar de reisindustrie. Wij ondersteunen de reisbureaus bij de verkoop van treinreizen, en die worden almaar belangrijker binnen onze distributiemix”, geeft Bart Geeroms, head of B2B Sales, aan.
Oostenrijkse en Franse nachttreinen
“Vanuit die optiek hebben wij diverse nieuwe mogelijkheden op productvlak die touroperators en reisagenten kunnen inspireren voor vernieuwende arrangementen”, vervolgt Bart Geeroms. “De Oostenrijkse Nightjet-trein tussen Brussel en Wenen is dermate succesvol dat die reeds best ruim vooraf moet worden gereserveerd. Sinds kort kan je ook al tweemaal per dag in zowat 9 uren per hogesnelheidstrein naar Barcelona reizen mits bijvoorbeeld overstap in Valence. Een mooi voorbeeld van nieuwe mogelijkheden die de verdere uitbreiding van ons aanbod bieden. En dat geldt zeker ook voor de Franse SNCF nachttreinen vanuit Parijs Austerlitz naar Nice, Briançon, Albi, Port Bou waarvoor de hernieuwde belangstelling enorm toeneemt.
(Lees verder onder foto’s)
V.l.n.r. Valérie Picalausa, Minel Serifoska en Magali De Wijngaert van het Rail Service Center, NMBS Internationaal.
Op naar Italië, Spanje, Groot-Brittannië, …
Vanaf half december kan via NMBS Internationaal het volledige aanbod van Trenitalia worden gereserveerd, inclusief de route Parijs-Lyon die met de Frecciarossa 5 maal daags wordt gereden – waarvan 2 treinen doorrijden tot Milaan. “Ook de snelle Frecce-treinen binnen Italië zijn opgenomen waardoor reisagenten vlot creatief eigen pakketten kunnen maken door bijvoorbeeld kunststeden als Rome, Firenze en Venetië met mekaar te combineren”, suggereert Bart Geeroms. “In 2023 wordt ook het Spaanse Renfe-netwerk geïntegreerd met zowel de snelle AVE-treinen als alle binnenlandse treinen. Hierdoor kan men combitrips met hogesnelheidstreinen maken vanuit Madrid naar Valencia of in Zuid-Spanje vlot Sevilla, Malaga, Cordoba en Granada combineren. Wij hebben technisch ook de eerste stappen gezet om in 2023 een aanbod op Groot-Brittannië te lanceren”.
“Dankzij al die projecten en initiatieven kunnen wij voor de reisagenten een interessant en zo compleet mogelijk portfolio van reismogelijkheden per trein voorstellen”, stelt Bart Geeroms.
Air-rail-concepten aanmoedigen

Nieuws is er ook voor de grensoverschrijdende intercity-verbinding vanuit Brussel naar Schiphol en Amsterdam. “Vanaf 2024 wordt dat traject gereden met volledig nieuwe treinstellen en wordt die route gepositioneerd als een sneltrein, die slechts een paar minuten trager zal zijn dan Eurostar-Thalys op dat traject”, geeft Bart Geeroms aan. “Veel belangrijker is evenwel ook de frequentieverhoging. Daardoor beantwoordt die intercity perfect aan de vraag naar intermodaal vervoer onder de vorm van een air-rail-verbinding of aanvoerlijn voor Brussels Airport en Amsterdam-Schiphol. Opvallend is dat ook meer en meer luchtvaartmaatschappijen kiezen voor air-rail-verbindingen. Zo opteerde recent nog Delta Air Lines, dat vanuit Amsterdam dagelijks dertienmaal naar de Verenigde Staten vliegt, recent voor een combinatie richting Brussels Airport vanuit Rotterdam en Breda voor z’n dagelijkse JFK-vlucht. Een gelijkaardig air-rail-concept is alleszins ook mogelijk voor vluchten vanuit Frankfurt dat tot zevenmaal per dag rechtstreeks bereikbaar is met de Duitse ICE-hogesnelheidstrein. Technisch is ook die route perfect geïntegreerd in de reserveringssystemen van de luchtvaartsector”.
@lantis 2023
Opdat internationale treinreizen nog sneller en gebruiksvriendelijker kunnen worden uitgestippeld en gereserveerd, werken we aan een nieuwe software-interface voor het ruim 20 jaar geleden gelanceerde @lantis-reserveringssysteem. De vernieuwde @lantis wordt gepland voor de tweede jaarhelft van 2023 en voorziet meer mogelijkheden qua content en functies. De toepassing wordt grafisch sterk ondersteund waardoor het reserveringssysteem gebruiksvriendelijker wordt. Hierdoor worden complexiteit en opleiding herleid tot een strikt minimum.
“Wanneer je alle huidige initiatieven en toekomstprojecten overschouwt, heb je tal van puzzelstukjes die nu stilaan in mekaar schuiven. Samengevoegd leiden die tot een volledig aanbod dat beschikbaar komt dankzij de juiste technische hulpmiddelen. Hierdoor kunnen wij als ons als NMBS Internationaal nog meer dan voorheen positioneren als een volwaardig steunpunt voor de reissector en kunnen wij ook de stress wegnemen die sommigen nog ervaren voor het reserveren van treinreizen”, besluit Bart Geeroms.