
De Olympische Spelen hebben Frankrijk geen windeieren gelegd. Met ruim 100 miljoen buitenlandse bezoekers en een toeristische omzet van 71 miljard euro kende het land een topjaar.
De Olympische Spelen van Parijs waren goed voor zo’n 12 miljoen verkochte tickets en een wereldwijd bereik van bijna 5 miljard kijkers. Vooral Amerikanen toonden zich nadrukkelijk aanwezig: zij vormden met 13,5 procent de grootste groep internationale bezoekers en waren ook sterk vertegenwoordigd in de buitenlandse ticketverkoop.
Volgens toerismeminister Nathalie Delattre was 2024 “een uitzonderlijk jaar”, waarin ook de herdenking van 80 jaar D-Day en de heropening van de Notre-Dame Kathedraal het toeristische momentum versterkten, aldus Delattre.
Voor 2025 verwacht het toerismebureau Atout France een verdere groei. Het luchtverkeer steeg in het eerste kwartaal met een tiende tegenover vorig jaar, en het aantal Amerikaanse bezoekers ligt tot nog toe 15 procent hoger.
Frankrijk hoopt verder te kunnen teren op de aantrekkingskracht van de Spelen, onder meer via toeristische routes langs olympische sites en de terugkeer van de olympische vlam in de Jardin des Tuileries vanaf juni.
Geef een reactie