
Voor het eerst sinds het begin van de pandemie in 2020 is de TUI Groep weer winstgevend. In het derde kwartaal van het lopende financiële jaar genereerde Europa’s grootste toerismegroep een operationele winst in de honderden miljoenen. De hittegolven en bosbranden rond de Middellandse Zee hebben nauwelijks invloed op de bedrijfsvoering. Het derde kwartaal loopt bij TUI van april tot en met juni.
In deze periode behaalde TUI een operationele winst van €169 miljoen – een jaar eerder was er een in dezelfde periode een verlies van van €27 miljoen. Tegelijkertijd steeg de omzet van de groep naar €5,3 miljard in het derde kwartaal – een stijging van 19% vergeleken met hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar, toen de omzet €4,4 miljard bedroeg. Volgens het bedrijf vertoonden alle segmenten een positieve algemene operationele prestatie en droegen ze bij aan de verbetering van de resultaten.
TUI profiteerde van de hoge vraag van consumenten naar vakanties. “De zomer verloopt erg goed”, zei Sebastian Ebel, CEO van TUI, verwijzend naar de kwartaalcijfers. “De Middellandse Zee blijft de meest gewilde bestemming voor zomervakanties. De hittegolf in Noord-Europa in juni en de bosbranden in Zuid-Europa hebben de eerder sterke ontwikkeling enigszins op korte termijn afgezwakt – maar het wordt over het algemeen een zeer goede reiszomer voor TUI en een goed jaar in 2023,” voorspelt de CEO van de Groep. Toen wij nekele maanden geleden een gesprek hadden met de topman in Brussel, zei hij dat volgens hem een resultaat van 90% van het jaar 2019 een realistisch scenario zou zijn – het ziet ernaar uit dat TUI Group eerder richting evenaring van 2019 op weg is, mede door de last minutes in een druilerige Juli maand.
Die goede resultaten zijn welkom, maar ook nodig. Het is de toerisme groep menens met de verdere transformatie van touroperator naar multi player in de vrije tijdsindustrie. Ebel: “We investeren vandaag om in de toekomst aanzienlijk winstgevend te blijven groeien. We blijven de transformatie van TUI stimuleren en versterken onze concurrentiepositie door te investeren in onze winstgevende groeigebieden.”
TUI meldt momenteel een stijging van 6% op jaarbasis in de boekingen voor de huidige zomerperiode – met “plezierige prijsniveaus”, aldus de Groep. De gemiddelde prijzen liggen 7% hoger dan het voorgaande jaar. Dat betekent dat het eerste effect van grote prijsstijgingen is afgevlakt, en gezien de inflatie in ons land maar ook in zowel de andere source landen als de bestemmingen, wil dat ook zeggen dat de aangaboden prijzen al bij al binnen de perken van het redelijke zijn gebleven. TUI telt momenteel 12,5 miljoen passagiers voor de hele zomer van 2023. De boekingen over de hele groep liggen op 95% van de niveaus voorafgaand aan Covid-19. Er is nog 14% van de zomercapaciteit te verkopen, dat is een heel normale situatie voor dit moment.
Het groeiende en kernsegment “Holiday Experiences” met hotels & resorts, cruises en de activiteiten van TUI Musement heeft zich de afgelopen maanden bijzonder positief ontwikkeld. Volgens TUI verbeterde het onderliggende EBIT in de sector met €69 miljoen op jaarbasis tot €190 miljoen (Q3 2022: €121 miljoen). Met €113 miljoen was de winst in Hotels & Resorts niet alleen hoger dan het voorgaande jaar (€105 miljoen), maar ook boven de niveaus van vóór de crisis voor het vijfde kwartaal op rij, aldus de Groep. Met name het thuismerk RIU kende een snelle en sterke heropleving, en behaalt indrukwekkende bezettingscijfers. Riu is voor 49% eigendom van TUI en voor 51% van de familie RIU.
Het cruisesegment herstelde sterk: terwijl de aangepaste operationele winst hiervoor slechts drie miljoen euro was een jaar geleden, is deze nu gestegen naar €64 miljoen. Dat is in lijn met het toch wel spectaculaire herstel van de gehele cruise sector, na een moeilijke post corona herstart.
TUI Musement verkocht 2,7 miljoen excursies, tours en activiteiten in het derde kwartaal. Met een operationele winst van €13 miljoen bevond dit segment zich op het niveau van het voorgaande jaar. Musement is qua omzet niet de belangrijkste divisie binnen TUI, maar het heeft een belangrijke rol in het beheersen van de totale vakantie ervaring, en het brengt klanten aan die anders niet snel in contact zouden komen met het TUI merk.
Hetzelfde geldt voor de vrij recent gelanceerde dynamic packaging activiteit: we hebben het geturfd, en Ebel nam het woord “dynamic packaging” maar liefst 13 keer in de mond tijdens zijn persconferentie.
Volgens TUI vertoonde het segment “Markets & Airline” een sterke verbetering in de zakelijke prestaties op alle markten. Over het algemeen verbeterden de winsten van het segment “Markets & Airlines” met €149 miljoen op jaarbasis tot €6 miljoen (vorig jaar: min €143 miljoen). Markets en airlines zijn de activiteiten binnen de source markets – het gecombineerde resultaat van tour operator, retail en de luchtvaartmaatschappijen.
Conclusie: de TUI Group CEO had gelijk, toen hij ergens in maart voorspelde dat 2023 een goed jaar zou worden, zonder meer. Het belangrijkste voor TUI is, dat er opnieuw aangeknoopt wordt met structurele winst zodat de verdere transformatie van de groep naar een all round speler in de vakantie-industrie kan gerealiseerd worden. Er komen nog verschillende aankondigingen rond onder andere hotel-acquisities door het speciaal hiervoor gecreëerde fonds, en reken maar dat de dynamic packaging strategie zo snel mogelijk over heel Europa zal worden uitgerold.
Na de persconferentie werd Ebel nog bestookt met vragen over de afwikkeling van de Rhodos crisis. Die vragen moesten wij hem niet meer stellen, want TUI Boss Lady Sofie Van den Driessche beantwoordde die uitgebreid in onze zoom cast.